Sok nemzet Benyovszkyja Szegeden

Zsuráfszky Zoltán időről időre nagyhatású koreográfiáival hívja fel magára a szakma és a közönség figyelmét, legutóbb az István, a király 25 éves jubileumi rendezésében irányította a táncosok és a statiszták mozgását. A Honvéd Táncszínház vezetőjét többek között legújabb koreográfiája és rendezése, a Ghymes együttes zenéjére készülő Benyovszky bemutatójáról kérdeztük, amelyet augusztus 9-én és 10-én láthatunk a szegedi Dóm téren.

2008. 08. 17. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legújabb műve a Ghymes együttes zenéjére készül. A Benyovszky című táncjátékot azonban nemcsak koreografálja, hanem rendezi is. Miért éppen Benyovszky életútjára esett a választásuk?
– A szegedi nemzetközi néptáncfesztiválra mindig keressük azokat a témákat, amelyekkel egyszerre vihetünk fel sok nemzetiséget a színpadra, és Benyovszky története erre kiválóan alkalmas.
– Először dolgozik a Ghymessel?
– Húsz éve egy workshopon tanítottunk együtt, de még nem koreografáltam a zenéjükre. Úgy érzem, nagyon újszerű, lendületes zene és szöveg született, jól esik rá dolgozni. Egy éve foglalkozom a témával, a feleségemmel, Vincze Zsuzsával készítettük a darab forgatókönyvét, rengeteg szakirodalmat átolvasva, rendszeresen egyeztettünk, hova milyen zene lenne jó. Egy nagy hajót álmodtam a színpadra. A Benyovszky hármas szereposztásban megy majd, Rátóti Zoltán fönt a hajón a nézőt vezetve meséli az emlékeit, mint aki a naplóját írja, a Ghymes szintén a hajón muzsikál, időnként kifejezetten személyes hangon, lent a színpadon pedig Fitos Dezső, a Honvéd Táncszínház Harangozó-díjas szólótáncosa alakítja Benyovszkyt. Az egyes népeket – lengyelek, szlovákok, kozákok, oroszok, japánok, madagaszkáriak – a külföldi táncosokkal közösen idézzük meg.
– Mennyi ideje jut a színpadi munkára?
– Egy hét. Szegeden mindig ez a kihívás. Nagy gyakorlat, jól előkészített munka és sok improvizáció kell hozzá. 150-200 ember lesz a színpadon a nagy finálékban, fele magyar, fele külföldi.
– Most kétszer is bemutatják, de vajon lesz-e utóélete?
– A Duna TV felveszi, a többit nehéz megjósolni, hiszen a nemzetközi csoportok hazamennek, és ebben a felállásban lehetetlen őket újra összehozni. Persze, ha erre igény van, a saját táncosaimmal is meg tudom csinálni.
– Megkapta a Honvéd Táncszínház művészeti vezetői kinevezését, ezzel biztossá vált a pozíciója annál az együttesnél, amelyhez a Budapest Táncegyüttest csatolták.
– Nagy a felelősség, mert ma ez az ország legnagyobb hivatásos táncegyüttese: 24 párral dolgozunk. Tizenhét éve irányítom a Budapest Táncegyüttest, és Novák Ferenc „Tata” nyugdíjba vonulása óta, mintegy két éve a Honvéd Együttest is. A két együttes Honvéd Táncszínház néven fut, de gyakorlatilag két különálló karként működnek, és önálló repertoárt visznek. Szeretném, ha ez így is maradhatna, hogy ne essen szét az a művészi munka, ami a két együttest jellemezte. A volt Budapest Táncegyüttesben nagy szerepe van az autentikának, a Honvéd Táncszínház pedig Novák Ferenc és Foltin Jolán szellemi örökségét ápolja, és jó lenne, ha ez megmaradhatna az ő műhelyüknek. Nem akarom elfoglalni azt a helyet az együttesben, és még nem érzem aktuálisnak, hogy mindent az én művészi munkám fedjen le. Szeretnék nyitni. Olyan előadásokat tervezünk, amelyek a fiatal koreográfusoknak is lehetőséget adnak és a tánc kapcsolódási pontjait mutatják be. Fontos, hogy Hollerung Gáborral és a Dohnányi-zenekarral dolgozunk. Így lehetőségünk van más jellegű feladatokra: Bartók- és Kodály-művekre is készíthettem koreográfiákat.
– Tavaly, amikor bemutatkoztak a sajtónak az új arculattal, kissé sokkolták a néptánc rajongóit, hiszen az autentikus anyag, az önök igazi erőssége jóformán meg sem jelent a műsorban.
– Nagyon fontosnak tartom, hogy legyen szabadsága a táncegyüttesnek, saját repertoárjából válogathasson és saját útját járhassa az autentikus anyagtól egészen az elvont táncszínházi műsorokig. Természetesen a Dohnányi-zenekarral is együttműködünk, ez a kapcsolat hasznos lehet a repertoárépítésben és a marketingben, de egy együttest nem pusztán a nagy produkciók tartanak el, hanem a mindennapi, sziszifuszi, verejtékes munka. A mi munkánk alapja a Kárpát-medencei autentikus népművészet. Ez egy táncegyüttes, nem pedig musicalt vagy show-műsorokat táncoló csoport. Meg szeretném tartani a gyökereket, és ha probléma lenne is eladni egy autentikus műsort, akkor is arra szeretném fordítani az energiáinkat, hogy mutassuk meg a világnak, hiszen erre igenis szükség van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.