Bródy János és a nemzet

Huszonöt éve ilyenkor már a vágóasztalon tekeredett Koltay Gábor filmje, az általam eddig látottak közt tőle a legkorábbi – és a legjobb. Írhatnám ma úgy is, hisz nem egy, nem két történelmi témájú produkció fűződik nevéhez: a „legkirályabb”.

Ókovács Szilveszter
2008. 09. 27. 18:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tévhit, hogy az 1983. augusztusi István, a király őselőadások felvételét elrontani se tudták volna az adott, különleges helyzetben, mert hát dehogynem, hisz ha másképp nem is, esztétikailag a korlátlan lehetőségek korát éltük. Nézhetne ebben is Franco Nero tízperceket a semmibe, húsz táncos sokszorozása kelthetne derültséget, és megállhatna harminc perc után a film, mint a Sacra Corona a nyitó-jelenetek után. De nem, sőt. Pont annyi gyertya kerül az Istvánba, mint amennyi didaktika: elég, és még nem sok. Klipes szaggatottsága előremutat, ma is így tálalják ezt a műfajt, a sok kimerevített kép szintén a modern fazonra erősít, cseppet sem zavarja az ezer év előtti közeget. Egyáltalán: a werkes közelítés jót tesz a darabnak, mint Bayreuthnak Wieland Wagner minimalista színháza a szőrmeköltemények és sziklaregények majdnem egy évszázada után. Süthetik a bélyeget, hogy a Jézus Krisztus Szupersztár című mozi is elemeli magát a kortól, de annak keretjátéka volt, különben is, inkább csak kikerülhetetlen ihletnek érzik a korai rockoperák világában.
Nem részletezem: aki ma napilapot olvas – harminc alatt szinte senki –, mind látta anno. Csak pár momentumot: emlékezetes, hogy Koltay darut hozat, abból formál óriás keresztet, és elemes építőállványzaton alakul a majdani Magyarország-bazilika rózsaablaka. De nem csak a zsinórpadlás szabadtéri hiánya miatt: íme, építkezik a friss állam, traverzeken vár a félkész mű nyugodt folytatásra, amikor a trónöröklés konfliktusával beüt a nagy nemzeti ménkű. A Csatár-hegyi „polgárháború” után István állva marad a lakomaasztalnál: ideges, bosszús, nem talál helyet, azaz nem találja helyét. S mintha a végső tűzijáték egy snittje is szomorúságot árasztana – alsó gépállásból, egy szögre akasztott nomádrongy hátterében robbannak az
augusztusi petárdák –, bizony, ára volt a megkapaszkodásnak. Nem csak a tömegmozgatás remek, statisztériának, élő díszletnek, tánckarnak is kiváló – a bónuszban Novák „Tata” negyedszázados szavai telibe találják az üvegház alatt életben tartott folklór problematikáját. Bravúrosan szívszorító Vikidál Gyula stilizált felnégyelése… És még az István–Koppány duett („Kényszerpályán a világ”) minitablói is szépen komponáltak, értelmet nyer számos szavasincs mellékszereplő: ahogy Balázsovits Lajos vagy Schuszter Lóránt átmozog ura mögött, az apróságokra is kiélesedett figyelmet feltételez.
Persze, pár rossz húzás sem javult álltában: Kovács Ottilia imádságos és bájos, ám faarcú Réka, vele együtt a szép Gizellát, Sára Bernadettet sem sikerül hiteles playbackig hajszolni. És bárcsak feledhetnénk a szandál alá vett fehér pamutzoknikat!
A remekműről minden leíratott, magam csak annyit jelzek, hogy felfedezésszámba megy, ahogy az extrák közt a Stúdió ’83-as Szegvári Katalin nemzetről kérdez, Bródy pedig ugyanerről válaszol, elfogódva. A sevillai klónelőadásban pedig már mutatja is magát Varga Miklós. Hát megkaptuk, most végre DVD-n az eredeti film. A borítója ugyan hibáktól hemzseg, grafikai ötletben meg szűkös, de háttéranyagban bő. És arra is alkalmas, hogy immár uniós polgárként merengjünk az önfeladás-megmaradás dilemmája felett.
(Szörényi–Bródy: István, a király – Dotkom Média, 2DVD, 2008)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.