Nagy ütközet, átmeneti diadal

O L V A S Ó Dobozi Eszter Túl a rákbarakkon – Angelika naplójából című könyvének címe azt nyújtja, amit ígér. Egy ember szembesülését azzal a pillanattal, amikor bármelyik pillanatban kézzelfogható valósággá testesül számára az evilági halandóság fogalma.

2008. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember addig a pillanatig a szó földi értelmében is halhatatlannak érzi magát, amíg csak elvben van tisztában a földi élet viszonylagos rövidségével, s hagyja magán eluralkodni ama téveszmét, hogy a súlyos betegség csak mással fordulhat elő. Ez történik Angelikával, Dobozi Eszter Túl a rákbarakkon – Angelika naplójából című megrendítő regényének valódi főhősével. A bevezető és egy befejező kerettörténet szerint B. D., a napló fiktív szerkesztője beteg nagynénikéjét kísérgeti egy vidéki rákkórház ambulanciájára, ahol találkozik Angelikával, aki eleinte megpróbál kívülállóként viselkedni a kezelésre váró betegek között. Eljátssza saját magának, hogy mivel munkahelyén nélkülözhetetlennek látszik, rá nem érvényesek a biológia törvényei. Aztán fokozatosan feloldódik, azonosulásával egy ütemben kerül egyre meghittebb viszonyba a majdani szerkesztővel, aki valóban kívülálló, egészséges(-nek tűnő ember) a betegek között. Egyszer csak Angelika eltűnik, s postán küldi el naplóját B. D.-nek, felruházva őt a kiadás jogkörével is. Hogy ő, mármint Angelika hová tűnik, azt nem tudjuk meg. Ez kiváló eszköz arra, hogy az írónő lebegtesse az egyértelmű befejezést, s az olvasóra bízza, hogy a tragikus, vagy a felemelően életpárti végkifejlet-variációt kölcsönzi Angelikának.
Maga a napló lélegzetelállítóan izgalmas, bensőséges, katartikus. Lélektani szempontból hitelesen ábrázolja a folyamatot, hogyan szembesül Angelika, a sikeres értelmiségi vállalkozó a betegség tényével. Elképzelhető, hogy az egyre javuló gyógyulási statisztikát javítja tovább, de az is benne van a kilátástalan sakkpartiban, amit mindannyian folytatunk a halállal, hogy az örökös győztes sokkal korábban ad mattot neki, a szép, okos nőnek, mint ahogy hitte és remélte volna. Emberi és megható a szorongással folytatott mindennapi küzdelem és az a lelkierő, amellyel úgy dönt: szembeszáll a végzettel. Egyszerre próbálkozik orvosokkal, természetgyógyászokkal, míg rá nem kell ébrednie, hogy a műtétet mégsem kerülheti el.
Drámai erővel, hatásvadász elemek nélkül írja le a nagy ütközetet, az ideiglenes – mert a földi halál fölötti győzelmünk csak ideiglenes lehet – triumfust. Ám közben ráébred, hogy az igazi győzelem a túlvilág bizonyossága, a hit megtalálása. És legalább annyira az, hogy a megrendítő trauma nemcsak számára jelentett válaszutat és próbát. Vizsgáztak a barátai, az ismerősei. Közönyösnek hittekről derül ki, hogy a bajban lehet rájuk számítani, vélt barátok bizonyulnak hitványnak. A legcsodálatosabb ajándéka a visszanyert életnek, hogy férje mindenkor derekasan helytáll, s bizonyítja nem fogyó szerelmét Angelika iránt.
Dobozi Eszter a létfilozófia magaslataira helyezi a történetet az Ibsen Peer Gyntjével alkotott párhuzam mentén. Kimondja: nem ér annyit a nagyvilág, hogy érte önmagunkat elveszítsük, mert aki önmagának valóan önző, az önnönmagát, legjobb énjét veszíti el. Az író eléri azt, ami keveseknek sikerül: a Túl a rákbarakkon – Angelika naplója című könyv elolvasása után az ember úgy érzi, maga is jobbá, nemesebbé vált.
(Dobozi Eszter: Túl a rákbarakkon – Angelika naplójából, regény. Magyar Napló, 2008, 245 oldal, 2415 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.