Téli vészhelyzet a helikopteres mentőknél

Jelenleg is több országban vizsgálják a másfél hónapja lezuhant mentőhelikopter alkatrészeit, de még nem tudni, mi okozta a pilóta és az ápoló halálával végződött balesetet. Amíg nincs egyértelmű bizonyíték a műszaki hibára, addig biztosan nem állítják le az ilyen típusú gépeket, és nem rendelik el teljes körű átvizsgálásukat – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Túri Péter, a Légimentő Kht. vezetője. Megtudtuk azt is, hogy várhatóan ezen a télen sem tudják majd megfelelő körülmények között tárolni a milliárdokat érő helikoptereket.

2008. 09. 18. 18:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hol tart a mentőorvos és a pilóta halálával végződött helikopter-baleset körülményeinek vizsgálata?
– A nemzetközi vizsgálóbizottság a világ különböző pontjaira szállította a gép alkatrészeit, a hajtóműveket például Franciaországba, a fedélzeti számítógépet az Egyesült Államokba. Ezt az alkatrészt ugyanott vizsgálják, ahol a Madridban szerencsétlenül járt utasszállító repülőgép egyes darabjait. A vizsgálatot a hazai Közlekedésbiztonsági Szervezet koordinálja, mi is tőle várjuk az információkat. De egyelőre még nincsenek eredmények, előfordulhat, hogy ezekre akár egy-másfél évet is várni kell.
– Felvetődött-e, hogy a vizsgálat lezárultáig leállítsák vagy átvizsgálják az ugyanilyen típusú helikoptereket?
– Ez szóba sem került, hiszen egyelőre nincs olyan konkrét információ, ami egyértelmű műszaki hibára utalna.
– Ön szerint nem elegendő indok a teljes körű átvizsgálás elrendeléséhez, hogy egy szinte vadonatúj, korszerű gép mindkét hajtóműve leáll, s a jármű lezuhan?
– A világon közel hétszáz ilyen típusú légi jármű repül. Egy ilyen döntés meghozatalához megalapozott indok kell. Sötétben tapogatózva nem lehet vizsgálódni, hiszen azt sem tudjuk, mit keressünk. A gépeket rendszeresen ellenőrzik, és eddig soha nem találtak problémát. Ha egy közúti balesetben fának rohan egy gépkocsi, akkor sem állítják le a típus gyártását, s nem rendelik el az összes autó átvizsgálását, pedig lehet, hogy fékhiba történt.
– Van olyan munkatársa, aki a történtek óta nem hajlandó felülni az EC 135 típusú gépekre?
– Nem. Büszke vagyok a csapatra, a kht. százhúsz dolgozójára. A baleset másnapján ugyanis minden bázison elkezdődött a munka.
– Gyakran vesz részt ön is mentésben. A baleset óta repült ilyen helikopteren?
– Igen, többször is. Egy kollégám szeretett volna riasztáson kívül is repülni, hogy legyőzze magában a félelmet, akkor is magam ültem mellé, mentünk egy kört, hogy erősítsük a gépbe vetett bizalmát.
– Akkor mégiscsak volt aggodalom…
– Olyan kollégáról beszéltem, aki a baleset előtt szabadságon volt, és szeretett volna egy iskolakört menni felelősség nélkül, betegellátáson kívül.
– Volt olyan dolgozójuk, akinek pszichológus segítségére volt szüksége?
– Igen, de ez normális reakció egy ilyen megrázkódtatás után. Kapcsolatba léptünk ilyen helyzetek kezelésében jártas pszichológusokkal, s aki kérte, annál leginkább stresszoldó beszélgetéseket folytatnak.
– Tavaly télen nem az osztrák beszállító ajánlásának megfelelő módon tárolták a gépeket. Vizsgálják-e, hogy ennek lehetett-e szerepe a balesetben?
– Ma még nem tudjuk, mi volt a baleset oka. Lehetett műszaki vagy emberi hiba, vagy bármi más. De azt elmondhatjuk, hogy a tárolási körülményeknek biztosan nem volt ebben szerepük. Az, hogy a bázisok infrastrukturális feltételrendszere olyan, amilyen, persze kihat a kollégák hangulatára.
– Azt azért nyugodtan állíthatjuk, nem tett jót a sok milliárdot érő gépeknek sem, hogy kemény fagyok idején a fűtetlen hangárokban tárolták őket, s egy hipermarketben vásárolt radiátorokkal fűtötték a belsejüket, hogy a műszerek ne fagyjanak meg.
– Természetesen nem.
– Változnak az idei télen a mostoha tárolási körülmények?
– Sajnos, valószínű, hogy ezt a telet még így kell végigdolgoznunk, de ígéretünk van az Egészségügyi Minisztériumtól arra, hogy a következő télen már jobbak lesznek a körülmények.
– Tudták pótolni az elvesztett gépet?
– Igen, az osztrák partnerrel kötött szerződés szerint folyamatosan öt üzemképes helikoptert biztosítanak Magyarországnak. A baleset után 21 és fél órával megérkezett a cserehelikopter, és két órával később már szolgálatba is állt.
– Jelent ez pluszkiadást az államnak?
– Nem.
– Ki fizeti majd meg a tulajdonosnak a kárt?
– Komplett légügyi felelősségbiztosítással, cascóval rendelkeznek a légi járművek. A vizsgálat hosszú folyamat, de utána nyilvánvalóan rendezni fogják a kárt.
– Akkor sem kell a magyar államnak a „zsebébe nyúlnia”, ha bebizonyosodik, hogy pilótahiba történt?
– Meggyőződésem, bármi lesz a vizsgálat eredménye, a biztosítás fedezetet nyújt a kárra.
– Nem tart attól, hogy a tulajdonos a rossz tárolási körülményekből igyekszik majd előnyt kovácsolni?
– Korrekt a viszony az osztrák partnerrel. Noha többször is jelezték az egészségügyi tárca korábbi vezetésének a tárolással kapcsolatos aggályaikat, én őszintén bízom abban, hogy a türelmük még kitart erre a télre. Nem gondolom, hogy bármilyen szankciót terveznének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.