Újra színészpalántákat toboroz – ezúttal interneten – az ózdi fojtogatóként hírhedtté vált Liebe Attila, aki egy színházi próbán a Sztanyiszlavszkij-féle módszerre hivatkozva 1978-ban megfojtott egy fiatal lányt. A Fejér megyei rendőrség egyelőre a figyelmeztetésen kívül nem tehet egyebet – tájékoztatta lapunkat R. Szabó Ágnes szóvivő. Mint kiderült, a jelenleg Dornay Attila néven rendezőként jelentkező férfi egy általa kitalált, nem létező szervezet, az Alternatív Színházi Szövetség nevében egy chatelős, illetve a főként fiataloknak szóló myvip közösségi portálon hirdette meg a tanfolyamot, amelyben 14 és 30 év közötti jelentkezőket vár kétéves, okleveles színészi és segédszínészi képzésre.
A tehetségfelmérés is formabontó – áll Liebe/Dornay tájékoztatójában. Annak érdekében ugyanis, hogy az aspiránsoknak megspórolják az utazást és a vizsgadrukkot, interneten ejtik meg. A fiatalok otthon, számítógép webkamerája előtt bizonyíthatják tehetségüket és improvizációs készségüket, miközben követik a távoli komputer előtt ülő „vizsgabiztos” messengeren adott instrukcióit. Ezek többnyire erőszakos szituációk, amelyben a szerep szerint például a féltékeny férjnek meg kell fojtania a feleségét.
A férfi már több székesfehérvári fiatallal került kapcsolatba az állítólagos színészképzés apropóján, viszont a rendőrség nem tud arról, hogy a Fejér megyei városban a férfi nevéhez köthető oktatás indulna.
*
A nem létező színházi szövetség honlapján Liebe/Dornay azt állítja, Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Esztergom, és Veszprém megyékben már megtalálta a tehetségeket, sőt az oktatás már januárban elkezdődhet. A most újra rendezőként jelentkező férfi 1978-ban Ózdon, egy amatőr csoport vezetőjeként a kellő átélés bemutatása közben megfojtott egy fiatal lányt. Tízéves szabadságvesztésre ítélték, öt és fél év után kedvezménnyel szabadult. Következő állomásán, Veszprémben folytatta a fojtogatós szituációs játékokat; egy fiatal lány kis híján meghalt, a férfit akkor tizenkét év fegyházra ítélték. Szabadulása után, 1998-ban visszatért Ózdra, ahol két tizenéves lányt a temetőbe csalt, mondván, filmforgatáshoz keres szereplőket. A válogatás szempontja az volt, hogy ki tud jobban átélni egy fojtogatást. Az egyik lány megijedt, amikor úgy látta, hogy barátnője bajban van, ezért elszaladt, és segítséget hívott. Mire visszaért a rendőrökkel, a páros már kézenfogva sétált. A férfit végül jogerősen felmentették az aljas indokból elkövetett emberölés kísérlete vádja alól. Liebe/Dornay most újra színházat szervez, és fiatalokat keres, hogy megtanítsa őket az igazi átélésre. Most nem ő fojtogat, másokat próbál arra rávenni.
Internetes portálját Liebe/Dornay Attila a jogsértések és képzelgések sajátos elegyéből készítette. Az igénytelen kivitelű honlap ugyanis több létező színházi társulat, intézmény és fesztivál nevét felhasználja a hitelesség látszatát keltve, miközben kitalált színicsoportokat s azok különös művészi hitvallását is ismerteti. Az oldal legmerészebb állítása, hogy a sehol sem jegyzett „Alternatív Színházi Szövetség” – amely elnevezés egyébként visszaél az Alternatív és Független Színházak Szövetségének nevével – 2007 őszén elnyerte az Oktatási és Kulturális Minisztérium Színházak a jövő színházaiért pályázatát, 450 millió forintot. A magyar színházak helyzetét és a kulturális minisztérium költségvetését ismerve ez az összeg Krőzus vagyonához mérhető.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium azonban 2007-ben és idén nem jelentetett meg Színházak a jövő színházaiért pályázatot – nyilatkozta lapunknak Szél Felícia, a kultusztárca sajtóreferense. – Országos Alternatív Színházi Szövetség elnevezésű szakmai szervezet egyetlen, a tárca által meghirdetetett pályázaton sem indult és nem nyert támogatást. Négyszázötvenmillió forintos támogatásra egyébként a tárca által meghirdetett pályázatok közül egyik sem nyújthatna fedezetet.
Tanulságos végigböngészni a fantázia szülte társulatok művészi hitvallását. Az Ártatlan Gyermekek Művészeti Körről például az tudható meg: kísérleti színház „a kallódó, tanácstalan, magukkal mit kezdeni nem tudó gyermekeket próbálja a színház nevelő erejével megerősíteni, ritkán szerepelnek nyilvánosság előtt”. Liebe/Dornay Attila saját társulatát Toxinház Alternatív Művészeti Csoport néven mutatja be, amelyet nyomban négy díjjal is „kitüntet”, a következőképpen mutatja be: „Tadeusz Kantor halála óta talán egész Közép-Európában egyedül ők képviselik az úgynevezett halálszínházat, amelynek lényege a halál minél élethűbb bemutatásával történő elriasztás mindazon érzésektől és gondolatoktól, amelyek az erőszakos halálhoz vezethetnek. Ezért előadásaiknak mindig központi témája a halál”.
Ennyi sületlenség után szinte magától értetődő, hogy a „művészeti csoport” sosem létezett „legsikeresebb előadásáról” készült fotót Liebe/Dornay egy londoni alternatív társulat, a Rosemary Branch Theatre honlapjáról lopta, a kép Othellót és Desdemonát ábrázolja. Othello mozdulata egy japán harcművészeti sport, az aikidotankönyvekből is ismert: nyakátkarolással egy kézzel és fojtás hátulról.
Vitályos Eszter: Péter, hát van neked bőr a képeden, hogy te még a nők elleni erőszakról prédikálsz?