Matthias Goerne betegségre hivatkozva, szerdán váratlanul lemondta a csütörtöki fellépést, így zárókoncert nélkül ért véget a IV. Budapesti Mahler Ünnep. Bár a világsztár bariton sokat jelenthetett volna a magyar közönség és Mahler kapcsolatának erősítésében a Gyermekgyászdalok minden bizonnyal felejthetetlen interpretációjával, enélkül is emlékezetes marad az idei programsorozat, amelyre két új magyar mű is született: Csemiczky Miklós Scherzo all’ongarese című darabja és Dubrovay László Magyar rapszódiája. Nem mindennapi lehetőség a magyar zeneszerzőknek Fischer Iván és a fesztivál rezidens együttese, a fesztiválzenekar felkérése, ami az évek alatt hagyománnyá vált, ritka ugyanis, hogy egy szerző akár egy mahleri méretű zenekarra komponálhat, és különösebb szervezés nélkül rövid időn belül megszólalhat a műve. Matthias Goerne ugyan nem jött el, de az énekesek közül itt volt Christianne Stotijn, Robert Dean Smith és Birgit Remmert, énekelt a Magyar Rádió Női Kara és Gyermekkórusa, Dubrovay művében pedig Ács Ákos mutathatta meg, milyen kiváló klarinétszólista.
A Mahler-ünnep több intézmény összefogásából jön létre, hiszen azt nem csak Fischer Iván és a fesztiválzenekar jegyzi: a Művészetek Palotája szervezi a sztárelőadót is felvonultató zárókoncertet, a Magyar Rádió közvetítésekkel és háttérműsorokkal támogatja a koncertsorozatot, a zenetudományi szakma tudományos szimpóziumokkal veszi ki a részét, és a szervezők közé tartozik a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem is. Ennek ellenére a közel egyhetes fesztivál szinte kötelező érvényűen veszteséges, de Fischer Iván azt vallja: így is megéri. Ez különösen a hazai közönségnek ajándék, a Mahler-ünnep egyre inkább a nemzetközi zenei élet részét képezi, sokan kifejezetten ezért utaznak Budapestre.
A koncertek ugyan véget értek, de a hozzájuk kapcsolódó két kiállítás szeptember 28-ig megtekinthető a Művészetek Palotája előcsarnokában. Az egyik Mahler, a Mozart-karmester címmel a világ legnagyobb Mahler-gyűjteményéből, a párizsi Gustav Mahler Zenei Archívumból érkezett Budapestre, ez dokumentumok, fotók és levéltári anyagok segítségével Mahler a Mozart-operák modern előadási gyakorlatának kialakításában betöltött szerepét mutatja be. A másik tárlatot a Kanadában élő Fülöp Péter lemezgyűjteményéből állították össze, és az idei hangversenyeken eljátszott Mahler-művek, a Dal a Földről és a 3. szimfónia különböző felvételeit sorakoztatja fel.
A többség elítéli Magyar Pétert és a visszavonulását akarja