Október végi tiszta lángok

2008. 10. 24. 19:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem mintha nem lett volna eddig is a Bartók és Kodály utáni magyar zeneszerzés egyik legnagyobb alakja Szokolay Sándor, de az Október végi tiszta lángok önmagában is elég a halhatatlansághoz. Összegzi mindazt a technikai és stílusbeli tudást, amelyet a zeneirodalom annyi évszázad alatt felhalmozott. Ízig-vérig magyar mű, hiszen Bartók és Kodály útját folytatva sajátos nemzeti zenei nyelven készült. Ez a darab olyan természetességgel szól, hogy szinte előre halljuk, mi következik: mindig éppen az, amit leginkább kíván a dramaturgia. Ugyanakkor tele van meglepetésekkel is, amelyeket kontrasztok által ér el a szerző: kihasználja a hangszerelés és a kóruskezelés lehetőségeit.
Az Október végi tiszta lángok szerkezete sem egyszerű. Jelzi azt a kettősséget, amely végigkíséri a darabot: két nagy hagyományú zenei forma ötvözése, a profán szonátáé és a szakrális rekviemé. A szövegben ezt legjobban a „szent suhancok” kifejezés képviseli. Az pedig, hogy a latin miseszöveg, a magyar nyelvű vers és az általuk képviselt két zenei világ egymásba olvad, imává emeli a közel hetvenperces oratóriumot, megszenteli az emlékezést. Szokolay Sándor a bemutatót megelőző napokban úgy nyilatkozott: Nagy Gáspár versének zsenialitása segítette őt a komponálásban, sok ötletet, párhuzamot köszönhet a költeménynek. Érdekes, ez pont fordítva érződött a darab hallatán: Szokolay zsenialitása emelte ki a vers érdemeit, az ő kreativitása, ihletettsége hozta fel a mélyből azokat a párhuzamokat, amelyek illeszkedtek a szöveghez.
Ez egy közösségi mű. Nemcsak azért, mert nincsenek szólisták, Szokolay a kontrasztot a szimfonikus és a kamarajelleg váltakozásával, a különböző oktávok szembeállításával, hangszercsoportok és a két kórus variálásával éri el. A közösségi szellem nyilvánul meg, amikor nemzeti örökségünkből idéz, mint a Boldogasszony anyánkból vagy a Himnuszból, amelyek alaposan előkészítve, fokozatosan bevezetve jelennek meg a mű szerves részeként. Az „Annyi bánat a szívemen…” kezdetű népdal a több ezer éves magyar hagyományba emeli a gyász fájdalmát, a Psalmus-téma pedig további párhuzamokat nyit zenei, történelmi, spirituális vonatkozásában egyaránt. Így válik a darab örök érvényűvé, a magyar zenetörténet részévé. Nem marad el a hangfestés sem, azonban nem válik giccsessé: van lélekharang, vágtató paripa, ajtócsikorgás, kivégzés dobpergéssel, de csak jelzésértékkel, a zenei környezetbe ágyazva. A legszebb talán a gyermekkar kontrasztja: a tisztaság, a szabadság, a megdicsőülés szimbólumaként idézi meg a forradalmi ifjúságot és az áldozatot, amit haláluk jelentett a nemzetnek. A kettős fúgákkal keretezett zárótétel és a finálé túlmutat a kereten: a teljességet sugározza. Szokolay mesterségbeli tudását ötvözi a lélekkel, személyes élményével, ami ötven év alatt a forradalom örökérvényű üzeneteként letisztult benne. Megszületett az első igazi méltó művészi emlék 1956 hőseinek.
Az Október végi tiszta lángok nem könnyű darab, ezért valószínűleg Kocsis Zoltán és a Nemzeti Filharmonikusok Bartók-, illetve Kodály-ismerete nélkül nem is lehetett volna ilyen nagy hatású a bemutató. Ugyanez vonatkozik a két kórusra, a Nemzeti Énekkarra és a Magyar Rádió Gyermekkórusára, melyeknél ez a hatás még a hangképzésben is tetten érhető volt.
(Szokolay Sándor: Október végi tiszta lángok. MűPa Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, október 10.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.