Szakcsi születésnapi sztárkoncertje

2008. 10. 11. 20:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatvanötödik születésnapját ünnepli a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében Szakcsi Lakatos Béla ma este fél nyolckor; ebből az alkalomból az amerikai dzsessz világsztárjainak társaságában lép színpadra. A Liszt- és Kossuth-díjas zongoraművész-zeneszerző partnere Chris Potter tenorszaxofonos, Reginald Veal bőgős, valamint Terri Lyne Carrington dobos lesz.
Szakcsi Lakatos Bélát a Művészetek Palotájában már elég sok oldaláról megismerhette a magyar közönség, a dzsessztől a klasszikus műfajokig: játszott saját műveket és Mozart-zongoraversenyt is, hiszen mint köztudomású, eredetileg komolyzenei pályára készült, és a klasszikus zene, különösen a kortárs alkotók azóta is az érdeklődése középpontjában állnak. (Mozart D-dúr „Koronázási” zongoraversenyét egyébként kuriózumként a kadenciák helyén dzsesszimprovizációkkal adta elő, az akkori Matáv-, ma Telekom- szimfonikusok kíséretében.) Mindezek alapján méltán sorolják őt a dzsessz legnagyobbjai közé.
Szakcsi előadóként, komponistaként és zenekarvezetőként is jelentős. Tavaly sokak álmát váltotta valóra, amikor a magyar dzsessztörténet egyik legendás zenekarát, a Magyar Jazz Quartetet huszadik születésnapja alkalmából életre keltette. Ráadásul nemcsak újraverbuválta a csapatot, hanem még egy vadonatúj lemezt is összehoztak Last Time Together címmel.
Ma esti műsoráról Szakcsi nem sokat árult el, így nem tudjuk, erről a lemezről felcsendül-e néhány dallam, annyit azonban biztosra vehetünk: az amerikai zenésztársak által képviselt legmodernebb dzsesszirányzatokat biztosan megszólaltatják.
Szakcsi Lakatos Bélának a dzsessz hazai történetében is komoly a szerepe: a fúziós dzsessz térnyerésében vívott ki elévülhetetlen érdemeket, tanított a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában, ahol Keith Jarrett, Chick Corea és Herbie Hancock példája nyomán a klasszikus zene és a dzsessz ötvözése fűződik a nevéhez. A zongoraművész a cigány folklórt sem felejtette el: ő írta az első cigánymusicalt 1975-ben, a Piros karavánt, amelyet további színpadi művek követtek, többek között a Báthory Erzsébetről szóló Bestia című rockopera és egész estés balettje, a Cristoforo. Példaképe Leonard Bernstein, akinek útmutatása szerint egyaránt otthonosan mozog valamennyi zenei műfajban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.