Sajnos, a nyolcvanas évek végén, majd a kilencvenes évek elején kihalni látszott a műfaj, megszűnt a zuglói székhelyű Magyar Diafilmgyártó Vállalat, hogy aztán Diafilmgyártó Kft.-ként, ma már gyakorlatilag állami támogatás nélkül működjön. Ügyvezető igazgatója, Csehné Lendvai Gabriella, kilencedik éve irányítja a kft. működését, szereti a gyerekeket, világéletében meserajongó volt, és hivatásának tekinti a diafilmgyártáshoz fűződő változatos munka minden elemét. Ő válogatja ki a meséket és az irodalmi alapanyagot, grafikusokkal tárgyal, elad és szállít. A válogatás kényszerű szempontja – mondja el az ügyvezető –, hogy a diafilmek a XXI. században már a legkisebbeknek szólnak. Két évestől hat-nyolc éves korosztályt lehet még bevonni a diázás bűvkörébe, az ennél idősebb gyerekek már odaülnek a számítógép, a videó és a televízió elé.
Az idén elsősorban kisfiúknak való meséket kerestek. A másik közkedvelt kategória a klasszikus irodalmi alkotásokat megelevenítő kis filmek csoportja, például az Andó Mária grafikái nyomán készült Jókai-adaptáció, A kőszívű ember fiai, vagy szintén a művésznő által illusztrált bibliai történetek, mint a Dávid és Góliát vagy a Sámson és Delila. A harmadik filmtípus az iskolai tananyaghoz szervesen illeszkedő tudományos-ismeretterjesztő kisfilm, ebben a műfajban ma az úgynevezett keretezett oktatófilmekre van némi kereslet. Csehné Lendvai Gabriella nem titkolja, hogy a forgalom a margóra szorult, mert mindenki a digitalizált mozgó- és állóképekre igyekszik átállni. Az utolsó munka volt a 2002-ben elkészített sorozat, amely Magyarország történelmét mutatta be az őstörténettől napjainkig, s amely ma is használatos a történelemoktatásban. Az ötszáz kockás diasorozatra, amelyben ismert történészek dolgoztak, és amely Arany-díjat nyert a taneszköz-minősítő díjversenyen, különösen büszke az ügyvezető. Ami jobban működik ma is – s ez egy negyedik kategória –, az az idegennyelv-tanulás céljaira készített mesefilm.
A www.diafilm.hu honlap segítségével a fogyasztók közvetlenül is vásárolhatnak a cégtől, a webáruház a korlátozott befogadóképességű boltokkal ellentétben a termés teljes vertikumát képes kínálni, s már létezik a Diafilmgyártó Kft.-nek angol és német weblapja is. Az idén az egyik nemzetközi játékvásáron is részt vettek. A kft. mintegy kétszázötven címet tart kínálatában, amelyekből összesen körülbelül nyolcvan–százezer közötti példányszám fogy el évente. Ma is a Hófehérke és a hét törpe, valamint Fazekas Anna Öreg néne őzikéje című meséje áll a toplista élén évi 1500–2000-es példányszámmal.
Ami miatt az ügyvezető igazgató ajánlani tudja a műfajt, és szomorúnak tartja a diafilmkultúra hanyatlását, az az, hogy a diafilmes változat nem helyettesíti az olvasást, sőt kedvet teremt hozzá. A másik fő szempont, hogy a diafilmvetítés közösséget teremtő erő. A meghitt esti szertartás, ahol apuka vetít, anyuka olvassa a szöveget, ha kell, leállítja a vetítést, és válaszol a gyermek kérdéseire, összehozza a családot. Ez a varázslat pótolhatatlan. – A szeretet, a jóság, a megbocsátás és a család az alapja mindennek, ami az embert emberré teszi, s ezt a mi meséinkből a gyerekek észrevétlenül megtanulják. Ez a műfaj nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a mai gyerekeket egészséges lelkületű, pozitív gondolkodású, boldog emberekké neveljük. Hiszek abban, hogy e küldetés segít átvészelni a nehéz időket is – fejezi be beszélgetésünket Csehné Lendvai Gabriella.
Nemvárt fordulat jön az időjárásban, mutatjuk mire számíthat