Elment a reneszánsz költőfejedelem

2008. 11. 27. 10:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hírnév
Talán maga az utókor se számít
ha ki is rúgja alólunk a sámlit
vagy egyenesen az egekbe visz…
megtévedhet maga az Isten is

Gyurkovics Tibor


Már életében jóban volt az égiekkel, kik kedvesen, a kiemelkedő tehetségnek járó biztató mosollyal figyelték a reneszánsz mágus, az újkori költészet, a próza- és drámairodalom nagymestere, az irodalmi és a baráti társaságok örök lelke és pikareszk clownja, Gyurkovics Tibor kiemelkedő életművét és egyedi gesztusait. Szerették, hiszen nem lehetett őt nem szeretni, csak az irigyek, a tehetségére féltékenyek gyűlölték. Most azt az embert, akit költészetében és fizikai valójában is az egyszerre barokk és reneszánsz életszeretet, a határtalan öröm és lendület megtestesüléseként is határtalanul szeretünk, nehéz elsiratni. A toll alig akar engedelmeskedni, amikor leírom: hetvenhetedik születésnapja előtt egy hónappal elment a nagymester, akit monográfusa, Ézsiás Erzsébet
A Mágusnak nevezett, s lezárult a minőségi és mennyiségi szempontból egyaránt grandiózus életmű, amelyet a szerető pályatársak gyurkovicsizmusként tisztelnek.
Siratjuk hát mindenekelőtt Gyurkovics Tibort, a költőt, hiszen ő maga úgy szerette, ha minden porcikájában élő költőnek nevezték, aki a lelkével, a testével, a bőrével, a pórusával alkotja meg költeményeit. Úgy építette új mondatkatedrálissá a nyugatosok formai tökélyre épülő hagyományait, hogy gondolati és képi értelemben vérbő és életteli ellentétük volt. Csak egy példát: „Most szép kabátban járok, s dolgozom mint az állat / és verseket ajánlok / föl a Szűzmáriának”. Kifinomult magyaros rímjátékaiban, latinosan könnyed időmértékes sorainak béklyójával szinte küzdve a belső erő feszítésétől, életöröm és halálfélelem ellentéteitől lüktetőn, vér, hús és könny egységében fogantak versei. A profán mítoszok, a kancsal, a nyelvet öltő fintorok harmonikus egységbe simultak a gyermeki ártatlansággal, a bensőséges tisztasággal megfogalmazott, feltétel nélküli, keresztény istenhittel, a megváltás, a jó hír reményével. Egyik verscíme: Halló, Krisztus, jelezte: közvetlen kapcsolatban áll az Istenfiúval, akit olyan természetességgel szólít meg, ahogyan a feleségét, leányát vagy számos unokájának bármelyikét felhívta telefonon. Siratjuk őt, aki a novella, a regény műfaj művelőjeként is lírikus volt. A pszichológiai realizmust tartotta megvalósítandó prózaeszménynek, kenyérkeresőként sokáig volt a felelőtlenek által megszüntetett pszichiátriai intézet népszerű lélekgyógyásza. Nem véletlen, hogy kórházi tárgyú elbeszéléseiben és regényeiben (Ne szeress, ne szeress) tragikusan, az életet nagyon ismerő emberek részvétteli tárgyilagosságával ír a betegségről és a nagy fináléról, a halálról. Prózájában az új francia regény modernista képviselőitől, Robbe-Grillet-től, Butortól tanult mérnöki pontosság párosul az élő és érző költő lendületével. Siratjuk a drámaköltőt, ki színpadi remekléseiben is mágneses költői erővel, minden dramaturgiának fittyet hányva varázsolt életet a színpadra. Volt egy drámája, amely az 1956-os forradalomban betöltött szerepénél is inkább tette az államszocializmus és a posztkommunizmus haláláig üldözött ellenségévé. A hetvenes években keletkezett Nagyvizitben egy elfekvő kórházzal, annak magatehetetlen, kiszolgáltatott lakóival modellezte a létező szocializmust. Az elhülyülő, végelgyengüléssel küszködő, tehetségtelen főorvosban Kádár János is, Aczél György, a machiavellista kultúrdiktátor is magára ismert, s letiltotta a darabot a firenzei nemzetközi drámafesztiválról, amely épp a világhír útján indította el szerzőjét. És még nem beszéltünk a lapunkban állandóan jelenlévő csípős, szarkasztikus, irodalmi publicisztikákról, a Magyar Írók Egyesülete és a Lyukasóra, az egyik legjobb, máig szépirodalom-központú folyóirat alapítójáról, a hűséges barátról, kinek megszámlálhatatlanul sokan köszönhetik pályájuk teljes kibontakozását. Siratjuk Gyurkovics Tibort, az embert is, kinek egész életútja a zseniális művek mellett az államszocializmus és a posztkommunizmus 2002-ben újjáéledt démonai elleni sziszifuszi küzdelemről szólt. Életének utolsó öt évében fokozatosan kivonult az általa egyre kevéssé szeretett, megvetett új világból, mely szerinte a vadkapitalizmus és az alkotmányos baloldali diktatúra legszerencsétlenebb, mammonimádó vegyülete. Sokszor emlegette, hogy szeretne túl lenni már az utazáson a másik világba, mert ott várják azok, akiket legjobban szeretett: édesapja, Gyurkovics Henrik, akitől saját bevallása szerint a megjelenítő képességet, a hangszert örökölte, édesanyja, Riedel Gizella, tőle származik a szavak zenéje és a költői sűrítés mestersége. Várják a legkedvesebb barátok, Bertha Bulcsu, Hernádi Gyula, Lázár Ervin és a többiek.
Drága Mester! Tibor, atyai jó barátom, mentorom, Isten veled. Neked már jobb, hiszen nem Neked van szükséged ránk, hanem te fogsz nekünk nagyon hiányozni evilági utunk végéig, a majdani találkozásig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.