Megalkuvás nélkül

A legfontosabb magyar múzeumokból, hazai és külföldi magángyűjteményekből kölcsönzött művek szerepelnek a Korniss Dezső életművét bemutató centenáriumi gyűjteményes kiállításon a szentendrei MűvészetMalomban. A tárlaton csaknem négyszáz alkotás látható.

P. Szabó Ernő
2008. 11. 25. 19:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1949-ben festett Kulcsos reprodukciója szerepel Korniss Dezső (1908–1984) festőművész gyűjteményes kiállításának meghívóján. Egy ház és egy karcsú torony között emelkedik magasba az absztrahált figura, amelynek egyik kezében óriási kulcsot látunk, a kulcslyuk azonban az alak testén található. Egyszerre jellemzi a művet a mozgalmasság és a statikusság, az elvontság és a konkrét utalások, a színbeli visszafogottság és az abszolút festőiség, a szellem szabadsága, a tökéletesen átgondolt kompozíció és a játékosság,
humor.
1949-ben mindaz, amiben Korniss addig hitt, tökéletesen idegen volt az új hatalom zsarnokai számára, helyzetét azzal könnyíthette volna meg, ha kompromiszszumot köt, s megfest legalább néhány képet, amely beilleszthető a szocreál követelményrendszerébe, s ha ezeket leadta a lektorátus vagy a minisztérium illetékeseinek, magára zárja a műtermet, s festi tovább az „igazi” Korniss-képeket. Kompromisszumos művet azonban nem találunk az oeuvre-ben. Ha van tehát kulcs a Korniss-életmű megértéséhez, jelentőségének felismeréséhez, akkor éppen ez a morális tartás, amely a kiváló művészt igazi mesterré tette. Igaz, így sem tudott százszázalékosan önmagára koncentrálni: háta mögött igen jelentős életművel napközben bábokat színezett amatőr bábszínházak számára, talán filléres órabérért, hogy megéljen, s csak azután festett, „délután öttől éjfélig.”
Mindez jól magyarázza, miért kulcsjelentőségű életműve ma is a XX. század magyar művészetében, sőt, azon túl is, élet és művészet, sors és történelem összefüggésrendszerében. A zene egysége jellemzi, aminek következtében képes a ráció számára megközelíthetetlen kérdésekre is válaszolni. Ahogyan a zenében, legyen szó archaikus dallamokról vagy Bartók, Kodály műveiről, a Korniss-művekben az élet teljessége, az értékek sokfélesége fogalmazódik meg.
A művész születése századik évfordulóján a szentendrei MűvészetMalomban rendezett kiállítás (kurátor Kolozsváry Mariann és Bodonyi Emőke) nem egyszerűen a művek számával, a főművek jelenlétével érzékelteti az életmű súlyát, jelentőségét, hanem maga is mintegy zenei alkotásként érzékelteti annak sokszólamúságát, s az ebből kirajzolódó egységes képet. A főművek körül pályája egyes korszakainak legjellemzőbb alkotásai sorakoznak, amelyek az első lépcsőben érzékeltetik az egyes pályaszakaszok egymásutániságát, az indulás időszakától a harmincas évek első szentendrei korszakán és a kiteljesedés évein át a kései remekművekig. A második lépcsőben tovább árnyalódik a kép, egy-egy műcsoport kap főszerepet, s miközben kiszíneződik minden pontján a kép, nyilvánvalóbbá válnak az összefüggések, a kapcsolat szervessége is az egyes műcsoportok között. A remekül szerkesztett, gazdag képanyagot és dokumentációt tartalmazó katalógus pedig kiváló segítség azok számára, akik a művek születésének körülményeit, a pálya egyes állomásait még alaposabban szeretnék megismerni.
(Korniss Dezső gyűjteményes kiállítása, Szentendre, Művészet-Malom, november 19-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.