A legnagyobb diadal

A Filmek Házában ma délután veszi át Dárday István filmrendező a Szkíta Aranyszarvas-díjat. A rendező szinte legelső filmjéért, a Rongyos hercegnőért, a műfajteremtő Jutalomutazásért (1974), a Falurombolás?-ért (2006) és produceri tevékenységéért – mintegy negyven mű producereként – részesült az alternatív kitüntetésben.

2008. 12. 21. 21:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön a magyar önmegvalósítás, a valóságfeltárás hiteles művésze. 2002 óta aligha remélhetett állami elismerést, így nyilván örül e díjnak, amelynek szellemi hátterét a Mozgó Képek nevű filmszakmai grémium tagjai alkotják.
– Az ember minden hiteles elismerésnek örül. Visszaigazolások nélkül is lehet élni, ebben gyakorlott vagyok: 1975-ben kaptam Balázs Béla-díjat – első és eddig egyetlen kitüntetésemet –, tehát nem kényeztettek. Ez a díj nekem személyesen is fontos, mert megjelenik benne egy értékrend, amelynek jegyében érdemes pályatársak elismerik az ember tevékenységét. Nagyképűség nélkül állíthatom: Szalai Györgyivel, akivel munkáink nagyobb részét közösen készítettük, bizonyítottuk, hogy valamit csak fel tudunk kenni a vászonra, hiszen erről erős visszajelzéseket is kaptunk a nézőktől.
– Ön, valamint Szalai Györgyi, Vitézy László a Balázs Béla Stúdiónak is emblematikus alakjai.
– Nincs nagyobb diadal, mint a hitelesség, s nincs nagyobb kudarc, mint a hitelesség elvesztése. Úgy érzem, majdnem hetven évig sikerült hitelesnek megmaradnom, s igyekszem továbbra is ez lenni. A fikció és a dokumentarizmus közös megformálása nagyon sokat segített ebben. Soha nem szakadunk el a valóságtól, mindig a többség oldalán álltak a műveink. Egyik legnagyobb dolognak a társadalmi forgalmazást tartom, amelynek létrehozásában nekem is szerepem volt.
– Érzi, hogy a művei hatással vannak a valóságra?
– Szalai Györgyi nevében is beszélhetek, hiszen vele együtt készítettük a Falurombolás? című filmet, s éppen a folytatás, a Búcsú a falutól? forgatásának közepén vagyunk, komoly anyagi támogatók nélkül. Azért vagyok büszke a Falurombolás?-ra, mert én csak egy szereplője voltam annak. Közösségekkel együtt készült a film, közéletért harcoló civilekkel, polgármesterekkel dolgozhattam együtt. Egy kollektív stratégia, koncepció, elgondolás áll szemben azzal a diktatórikus elképzeléssel, ami 1945-től máig, kisebb szünetekkel Magyarországon a vidék és a falu esetében már teljesen megvalósult. A gyógyítás, a munkalehetőségek, az információ tekintetében másodrendű állampolgárként él az ország vidéken élő nagy többsége. Ez az alkotmányosság kérdését is felvetheti.
– Jól érzem-e, hogy 2002 óta talán soha nem tapasztalt módon szorul háttérbe a dokumentarista filmművészet, ugyanakkor az újjáéledő diktatúra újra felértékeli a művekben kimondott igazságok szerepét?
– Feltétlenül érzem a közösségteremtő erőt a műveinkben, mert ha nem érezném, akkor azt kellene mondanom, hogy minek az egész. A változásnak előbb vagy utóbb be kell következnie. Ezért nagyon sokan szót emelnek, filmeznek, zenélnek, politizálnak. A minap az alkotmánybíróság elnöke hívta fel arra a figyelmet, hogy az emberi szabadságjogok veszélyben vannak. A kérdés bonyolult, mert például van alapja a terrorizmustól, a bűnözéstől érzett félelemnek, de ezzel nem szabad visszaélni. Mert ha a hatalom ezt arra használja fel, hogy a szabadságjogainkat megnyirbálja, akkor okkal beszélhetünk arról: emberellenes, közösségellenes, társadalomellenes diktatúra irányába haladunk. S ez ellen a legkeményebben, közösen kell fellépni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.