Fémre szakosodtak a dunai kalózok

Míg a váltságdíjüzletben érdekelt szomáliai kalózokról beszél a fél világ, addig a Tribune de Geneve értesülései szerint a Duna alsó, romániai szakaszán szintén rendszeresen fosztogatják a hajókat. A Mahart Duna-Cargo munkatársa szerint a hajósoknak mindenütt őrizniük kell a rájuk bízott rakományt.

2008. 12. 06. 19:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb szomáliai támadás. Jemeni teherhajót foglaltak el tegnap szomáliai kalózok az Ádeni-öbölben, a két héttel ezelőtt elrabolt tankhajóért, a Sirius Starért követelt váltságdíjat pedig 25 millió dollárról 15-re csökkentették. Németország 1400 katonát bocsát a szomáliai partoknál garázdálkodó kalózok ellen tervezett, december nyolcadikán kezdődő európai uniós hadművelethez. Előbb 500 tagú legénységgel egy fregattot küldenének, és kommandós egységeket helyeznének el a térséget járó német teherszállító hajókon.


Romániában fémtolvajok fosztogatják a hajókat – írta tegnap a Tribune de Geneve, amely beszámolt egy fiatal francia újságíró kalandjairól, aki Bordeaux-tól Moszkváig hajózott a nyáron. Beszámolója szerint épp egy vasárut szállító bárkán utazott, amikor Constanta közelében húsz ember pillanatok alatt megszállta a járművet. Két kisebb csónakra pakolták át a fedélzeten talált fémtárgyakat, többek között radiátorokat, sőt autók ajtajait is.
Nem ez az első eset, hogy a Duna romániai szakaszán történt támadásokról érkezik hír. A brit Sunday Telegraph két évvel ezelőtt sorozatban számolt be egy bolgár tolóhajó kifosztásáról. A teherkocsikat, autókat szállító Petr Beron a galati kikötőben, az utasok és a személyzet pedig a parton várta a román hatóság ellenőrzésének a végét, amikor a víz felől közelítő tolvajok felkapaszkodtak rá és ellopták az autókban hagyott pénzt, értékeket, illetve a hajón talált jelzőberendezéseket és sodronyokat, majd elmenekültek. A Bulgarian River Shipping társaság tulajdonosa, Dragomir Kocianov azt állította, hatodik alkalommal szenvedtek el támadást, és említést tett egy szerb teherszállítóról, amelynek a legénységét megverték és arra kényszerítették, hogy a vízbe vessék magukat.
A vádakra a román fél felhördült, és azzal vágott vissza, hogy a bolgárok azért keltik rossz hírüket, mert át akarják csábítani magukhoz a tengerparton nyaraló külföldieket. Szerintük a bolgár hajósok a nem biztonságos útvonalakat használják, ráadásul egyes kapitányokról úgy hírlik, maguk fosztogatják a szállítmányukat.
A hírekre reagálva a Mahart Duna-Cargo Hajózási Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. munkatársa lapunknak elmondta: bár rendszeresen megfordulnak az említett szakaszon, hajóikat még sosem érte támadás. Ráadásul alapvető szabály, hogy a rakományt tilos őrizetlenül hagyni. A Dunán naponta több karaván is áthalad, románok, ukránok, bolgárok, szlovákok, osztrákok, németek és persze magyarok. Ekkora forgalom mellett pedig nagyon nehéz észrevétlenül kifosztani egy hajót. A fent említettekhez hasonló bűncselekmény bárhol, még Magyarországon is előfordulhat, ha a személyzet magára hagyja a hajót – fűzte hozzá.
A 2400 kilométeren hajózható Dunán csak 2005-ben 75 millió tonna árut szállítottak. A Duna Bizottság több ízben is kérte az érintett országokat, hogy lépjenek fel szigorúan a Dunán tevékenykedő kalózok ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.