Idejétmúlt, rizsporos kellékek

2008. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest TV, nótaműsor – ez volt az első gondolatom a fellebbenő függöny mögött elém táruló díszletek, jelmezek kapcsán, a második pedig az, hogy ezzel a rendezéssel az Operaház nyilván a Fidelióval sokkolt közönségét szeretné kiengesztelni. Valló Péter rendező, Szlávik István díszlet- és Szakács Györgyi jelmeztervező ugyanis műszőlőleveles, stilizált népi idillt varázsolt a színpadra, túljátszott statisztákkal, széles mosolyú virágáruslánnyal és a kép közepén éktelenkedő hatalmas villanyvezetékkel. (Sosem gondoltam volna, hogy Amiens ennyire megelőzte volna a korát a technikai fejlődésben.) A többi szín díszlete sem sziporkázik az ötlettől, a sivatag pedig mindöszsze három szürke kőtömbből áll. A színészi játék a „rizsporos parókás” operajátszás idejétmúlt kellékeit hozza: egy méterre egymástól, a közönség felé fordulva folyik a szerelmesek párbeszéde, mesterséges és életidegen pózokban. Félreértés ne essék: sosem állítanám, hogy csak a modern korral párhuzamot vonó rendezéseknek van létjogosultsága, ellenkezőleg, már régóta vágyom egy jó kosztümös előadásra. Nem a verista felfogással van a baj, hanem a szükségtelen manírokkal, hiszen az életszerűség és a természetes játék lassan a koncertszerű operagálákon is elhagyhatatlan. Ha pedig már a hagyományoknál tartunk, meg kell jegyezzük: még a praktikusság sem indokolja, hogy megtörve a zene ívét, az intermezzót áthelyezzék az utolsó felvonás elé, mintegy összekötve a két rövidebb színt, és így azt a zenekarnak a függöny mögötti kalapálással és a közönség köhécselésével kísérve háttérzene szerepre kárhoztatva kelljen eljátszania.
Meglepő módon ezúttal a második szereposztást övezte nagyobb érdeklődés, pedig Puccini Manon Lescaut-jának mindkét premierjét élvonalbeli főszereplőkkel hirdette meg az Operaház. Ez persze nem meglepő: Fekete Attila egyre népesebb rajongótábort tudhat maga mögött. (Többen azt beszélték a szünetben: miatta váltottak jegyet.) A második szereposztás Des Grieux-je énekesként, színészként egyaránt a teljes felhozatal legjobbjának bizonyult, és így még partnerénél, az egyébként szintén remek Manont nyújtó Sümegi Eszternél is nagyobb tapsot kapott. Az ő párosuk még a mellékszereplők gyengébb teljesítményét és a rendezés hiányosságait is feledtetni tudta.
Noha Győriványi Ráth György a bemutató előtt azt hangsúlyozta: kifejezetten arra törekszik majd, hogy az előadás ne menjen el a szentimentalitás irányába, Lukács Gyöngyi Manonja éppen ezt a zenekar által olyan jól megvalósított szándékot hiúsította meg a rendezésre amúgy is jellemző túlzások kihangsúlyozásával, ezek közül a legszembetűnőbb a vibrátók hatalmas amplitúdója és a dívamozdulatok sora volt – az idejétmúlt előadási kellékek örökségeként. Lukács Gyöngyi éppen ezek miatt nem tudta hitelesen, hús-vér ember módjára megformálni Manon különböző arcait. Amikor színpadra lépett tizennyolc évesen, képtelen volt elhitetni velünk, hogy harminc év alatti és szerelmes. A második felvonás nagyvilági asszonyát túljátszotta ugyan, a végére azért mégis eljuttatta a nézőt a katarzishoz – addigra azonban már nehezen változtatott az összbenyomáson. Az ő Des Grieux-je, Kiss B. Attila igazán jól énekelt és játszott az elejétől a végéig, bemutatva a diák lelkiállapotának folyamatos változásait, és bár Fekete Attilát nem múlta felül, élményszerű és emlékezetes pillanatokat szerzett a közönségnek.
Lescaut-t színészként az első szereposztásból Káldi Kiss András, énekesként a másodikban játszó Massányi Viktor oldotta meg jobban. Géronte de Ravoirként Tóth János sokkal inkább egy fiatalos negyvenes benyomását keltette, semmint vén kéjencét; Egri Sándor közelebb állt ehhez a karakterhez. A zenész nadrágszerepében Gémes Katalin puritánabb előadását emelném ki, amely jól illett a Puccini által megidézett madrigál műfajához. A többi mellékszereplő átlagos, illetve gyengébb teljesítményt nyújtott. Az énekkar nem volt ugyan átütő, de komolyabb kifogást nehéz lenne megfogalmazni velük szemben, a zenekarral hasonló a helyzet, azzal kiegészítve, hogy Győriványi Ráth György a kisebb orgánumú énekeseknél jobban visszafoghatta volna a hangerőt.
(Puccini: Manon Lescaut. Operaház, 1. szereposztás: november 22. 18.00, 2. szereposztás: november 28. 18.00.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.