Katonák és uniformisok

A közelmúltban megjelent a Magyar katonai egyenruhák, 1945–1956 című könyv, amelynek tanulmányszövegét Baczoni Tamás főmuzeológus, a könyv arculatát és szerkesztését Tóth László készítette. A kötet folytatása a tavaly ilyenkor napvilágot látott A Magyar Királyi Honvédség egyenruhái,  1926–1945 című Tóth László-könyvnek, amelyben korhű uniformisokba öltözött élő modellek fotói és archív fényképek adnak teljes képet a korszak egyenruha-kultúrájáról.

2008. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első könyvével ön követendő mintát teremtett, és egyben a magyar egyenruhatörténet-kutatás és az egyenruhagyűjtés egyik legismertebb képviselőjévé lépett elő. Mi a módszertani különbség az első és a második kötet között?
– A Magyar katonai egyenruhák, 1945–1956 című opusban a Horthy-korszakról szóló kötetemhez hasonlóan teljes öltözeteket mutattunk be élő modellen. A friss kötetben külön tárgyfotókat közlünk, nagyban. Ugyanis az 1945 utáni idők egyenruha-kultúrája nem oly színes és változatos, mint a „békebeli időké”. Ennek ellensúlyozására annyi képet tettem be az új könyvbe, amennyit az elbírt.
– 1945–1956 között is többször változott a magyar egyenruha.
– Könyvünk tárgya három nagy korszakra bontható, ami nagyjából megegyezik a történeti korszakolással is. 1945-től 1949-ig tartott az átmeneti időszak, amikor a régi egyenruhák átalakítása és továbbhordása mellett egy új egyenruházati rendszert próbáltak bevezetni. Az 1947-es kék cédulás választások után a kommunista párt már kimutatta a foga fehérjét, ami az egyenruhákban úgy mutatkozott meg, hogy 1949–1951-ig katonáink öltözéke fokozatosan hasonult a Szovjetunió uniformismódijához. 1951-től 1956-tól pedig már tökéletesen érvényesült az orosz minta, ahogy a politikában is. 1951-ben már alig volt eltérés a magyar és az orosz egyenruhák között. Például: a tábornoki egyenruha nálunk Balaton-kék, náluk tengerzöld, az úgynevezett gimnasztyorkának, az ingnek az oroszoknál álló-, nálunk lehajtott nyaka volt.
– A könyv van olyan látványos, mint az előző?
– A korszakon belül azért elég sokat változott az egyenruhadivat, s ez végigvonul a köteten. 1945– 1948-ig, az államosításig még működtek az egyenruha-szabóságok, még voltak régi típusú, finom anyagok és jó minőségű, tetszetős tányérsapkák is. Addig gyakorlatilag alig volt különbség Horthy és a koalíciós korszak hadseregének ruházata között. Aztán jött az államosítás, s a tömegtermelés az orosz hasonulástól függetlenül is színvonalcsökkenést eredményezett. Az alapanyag minősége is leromlott. Kialakult a közös alkotói módszerünk. Baczoni Tamás stílusa remekül érvényesül. Az pedig, hogy a könyv ebben a formában, élő modelles teljes öltözetekkel, tárgyfotókkal, archív képekkel s a plakátgyűjteményemből vett illusztrációk kíséretében jelenhet meg, azaz a kötet designe-ja az én munkám.
– A korhű dokumentumok és különlegességek együtt adnak kivételes élményt?
– Csemegének számít az ötvenes években a magyar hagyományokat egyetlenként őrző dísz-huszáregyenruha, amelyet e sötét korszakban csak a parádékon használtak. Hasonló különlegesség a női katonatiszti ruha, az 1950-től bevezetett első fordított gombolású felsőruházatokban és szoknyában.
– Várható további kötet?
– Van három álmom. Az első, hogy a Horthy-korszakról szóló könyvet teljes dokumentációval, korszerű fotóanyaggal kibővítve újra kiadom, a második, hogy a két kötetből készítek egy összevont, angol szövegű változatot Európa számára. A harmadikról babonából még nem beszélek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.