Személyes hang, intim vallomás

2009. 01. 18. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lovász Irén legújabb lemezét, a Szerelmes virágot hallgatva egy kicsit újra az iskolapadban éreztem magam. Nagyjából azokat a dallamokat dolgozta fel a modern kor számára, amelyeket a reneszánsz kapcsán mintapéldaként tanítottak a Zeneakadémián. A dallamtípusokat, a jellegzetes ritmusokat, a kor sajátjaként megjelenő szófordulatokat. Házasított is külön-külön fennmaradt szöveget dallammal, verset népzenével, népi szöveget műzenével, magyar népdalt törökkel. Éppen úgy, ahogy ez a két világ, ez a sokszínűség találkozott, keveredett egykor, hiszen bár közhelynek számít a mondás, miszerint csak jó és rossz zene van, azonban eleink tényleg ebben gondolkodtak: átjárhatatlan, szigorúan szabályozott műfajokban. Ilyen értelemben rengeteget tanulhatunk az új reneszánsz albumból.
A lemez másik nagy erénye a cizellált finomság, az apró részletek gazdag kidolgozása, az igazi reneszánsz életérzés megjelenítése. A feldolgozások annyiban térnek el a feltételezhető eredeti formától, amit a mai kor hangzásigénye szükségesnek tart. A hangszerelés terén a ma használatos hagyományos, népies, világzenés, régizenés vegyes hangszerarzenál, a szerkesztések terén pedig a változatosság, vagyis a már említett dallamkapcsolások.
Aki követte Lovász Irén munkásságát, tudja, hogy régóta dédelgetett négyrészes sorozatát szakította meg, a Belső hang és az Égi hang után a Női hang emiatt csúszik egy évet. A sorozat rendkívül tudatos felépítéséből kiindulva ez csakis azért történhetett meg, mert komoly oka volt. Mondhatnánk persze, hogy adódott a reneszánsz év, de itt azért többről van szó. Például arról, hogy ennél jobb bevezetőt egy, a nőiességet bemutató albumhoz keresve sem lehetett volna találni, és érezhetően régóta kikívánkoztak belőle ezek a dalok, vallomások zenéről, szerelemről, egymás mellett élésről. Ez utóbbira például szép példa az ismert Szól a kakas már… kezdetű dal, amelyben ezúttal a fennmaradt héber nyelvű szövegtöredéket is beillesztette. Szintén érdekes a Bodrog partján nevelkedett tulipán…, amelyet egy rokon hangzású török népdal párhuzama tesz még különösebbé.
Ehhez hasonló meglepetések azért vannak, de a dallamok terén sok újdonságot nem hallunk, hiszen Lovász Irén mindig is műsoron tartotta a reneszánsz korabeli dallamokat, legfeljebb nem ennyire kidolgozott, szerkesztett formában. Nem alkalmi kirándulás ez, hanem sok munkával, tapasztalattal kiérlelt, letisztult válogatás. Ami új benne, az a kíséretet adó muzsikusok sokszínűsége. Lovász Iréntől eddig is megszokhattuk, hogy nemcsak a zene, hanem a zenekar is „crossover” a javából, most azonban még tovább ment, hiszen a historikus előadói gyakorlat (Győri István és Szabó Zsolt) párosult a dzsesszel (Ágoston Béla és Horváth Kornél), ráadásul a mindkettőt magába olvasztó, és mindkettőhöz kiindulási alapot adó népzenében. Az összefüggésrendszer így a legtermészetesebb közegében jelenik meg, de ugyanilyen természetes maga az előadás is. Az énekszólam sincs túljátszva, a szenvedély nem a mesterkélt megoldásokban, hanem a viszszafogottságban feszül. Ez nyilván részben a régizene öröksége, ugyanakkor a dzsessz szabadságát érezzük benne, persze mindkét eszköz a népzene sajátja is.
A Szerelmes virág anyaga rendkívül nőies, részben a virágos, madárkás témákból, részben Lovász Irén lényéből fakadóan. Talán ez is lesz majd az egyetlen probléma: annyira személyes és intim vallomás, hogy az elidegenedett, bezárkózott XXI. századi emberiség nehezen nyílhat meg a befogadására.
(Lovász Irén: Szerelmes virág. Szerzői kiadás, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.