A pátosztalanság költőmágusa

Egy égre néző, kedves, rokonszenves, szakállas arc, a komolyság mögött csibészes mosoly bujkál. Gyurkovics Tibor költő képe fogadta szerdán este a pesti Polgárok Házába, a nemrégiben elhunyt Kossuth-díjas költő, drámaíró, reneszánsz művész emlékműsorára érkezőket. A Nemzeti Fórum Egyesület Kölcsey Kör műsorának védnöke és díszvendége Mádl Dalma asszony volt.

2009. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A műsorban, amelyet Ézsiás Erzsébet, A mágus című Gyurkovics-monográfia szerzője rendezett, írótársak – Szakonyi Károly, Csurka István, Lezsák Sándor –, újságírók – Bágya Rita, Haraszti Zsuzsa –, színművészek – Kubik Anna, Reviczky Gábor, Takács Bence Ervin –, valamint Madarassy István képzőművész, Payer András zenész, Nyulászi András tanár és a műsorvezető, Horváth Béla, a Kölcsey Kör elnöke idézték meg a mágus feledhetetlen alakját.
Abban mindenki egyetértett, Gyurkovics Tibortól, a reneszánsz művésztől, aki költőnek, próza és drámaírónak, alkalmi színművésznek egyaránt kiváló volt és a társaságok lelke tudott lenni pillanatok alatt, idegen lenne az egyhúrú komor, sirató stílusú balladisztikus szellemidézés, a friss gyász fájdalmához viszont még- sem illik az önfeledt komédiázás. Az író életművének minden szeglete, egyéniségének számos vonása idéződött fel a sokoldalú tükörben, amit a barátok mutattak fel. Egyszerre okozott szomorú derültséget és fakasztott a nevetésen át is könnyeket Gyurkovics Tibor megjelenése a plazmaképernyőn, amikor Payer András és S. Nagy István dalát maga is énekli, a nótát a Nagyvizit című dráma ihlette.
Lezsák Sándor arra emlékezett többek között: Gyurkovics Tibor nem félt attól, hogy nyíltan, kendőzetlenül politizáló, nemzeti érzelmű közéleti személyiség is legyen.
Csurka István A pátosztalan címmel írt irodalomtörténeti elemzését olvasta fel Gyurkovicsról, aki minden sokoldalúságtól függetlenül minden ízében és porcikájában költő. A legnehezebb utat választotta, ezt bizonyítja mestereinek életútja. Például a magyar irodalom egyik nagy pátosztalan költője Szabó Lőrinc, aki a mindennapok történéseit finomította magasrendű gondolati költészetté.
Gyurkovics másik kiemelkedő nagymestere a pátosztalanságban Weöres Sándor, aki lenge dallamokba öltöztetve, briliáns formajátékokba párolva teremtett filozófiai szintézist. Gyurkovics Tibor mestereinek magaslatára emelkedett, a legnagyobbak közé tartozik, akinél senki hitelesebben meg nem írta a létezés tragikumát és a szerelem csodáját – mondotta el többek között Csurka István. Szakonyi Károly a Drong hajóra szállt című elbeszéléssel búcsúzott a jó baráttól.
Drong, a bohóc, Gyurkovics költői alakmása hajóra száll, amelyen csak ő van, egyedül: „Különös, nagy hajó volt. Hófehér, és csakhamar eltűnt a ködben. Azóta semmi hír, nem tudja senki, hová utazott Drong. De mindent itt hagyott azoknak, akik itt maradtak.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.