Hanyag munka, rossz utak

Eltüntethető lenne a kátyúk nagy része, ha a javítás kivitelezői a megfelelő anyagokkal és az előírt technológiával dolgoznának. A műszaki egyetem tanulmánya szerint a munkák hetven százalékát szabálytalanul végzik.

Csibra Tibor
2009. 02. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is él, de megváltozott az a telefonszám, amelyen az utakon található kátyúkat lehet bejelenteni a Magyar Közút Kht.-nak – tudtuk meg a társaság kommunikációs igazgatóságától, Pécsi Norberttől. A 06-40/188-866-os, Útvonal elnevezésű számon bárki jelezheti észrevételeit a hibákról. Ám a tapasztalatok azt bizonyítják, hogy hiába a bejelentés, a kátyúk maradnak.
Wintermantel Zsolt, a Fővárosi Önkormányzat városüzemeltetési bizottságának alelnöke lapunknak elmondta: Budapesten az utak nyolcvan százaléka a kerületek kezelésében van, de a legnagyobb forgalmat a főutak vezetik le, s ezek döntő része a főváros tulajdona. Wintermantel elmondta, a legnagyobb gond, hogy a vezetés hosszú ideje elhanyagolta karbantartásukat. Pályázati forrásokból sokszor rendelkezésre állt az anyagi fedezet, de a szakszerűtlen felhasználás miatt egy részét vissza kellett fizetni. Az előírások sok helyütt két réteg aszfalt leterítését írják elő, de a kivitelezők gyakran eltérnek ettől. Így fordulhatott elő nemrég, hogy a hanyag javítás után Budapestnek 600 millió forintot vissza kellett adnia a regionális fejlesztési tanácsnak. Hasonló történt a XVI. kerületben, ahol a Mátyás király út másfél kilométeres szakaszát újították fel a 2006-os önkormányzati választás hajrájában ötvenmillió forintért, s mára teljesen tönkrement. Wintermantel Zsolt szerint jellemzően kampányidőszakban vág bele Budapest a nagy felújításokba, de a mennyiség mindig a minőség rovására megy: nem a megfelelő anyagokat használják, nem az előírt technológiával dolgoznak.
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tanulmánya rámutat, hogy a fővárosi útépítések és felújítások hetven százalékát szabálytalanul végzik el a kivitelezők. Wintermantel elmondta, a kátyúk elhárításának három módja ismert hazánkban: az első, a sürgős eljárást fagyos időben alkalmazzák. Hideg aszfaltot szórnak a lyukba és tömörítik. A másodikban körbemarják a mélyedést, kitisztítják, s melegen foltozzák be. Utóbbi eljárás helyett gyakran az elsőt alkalmazzák, mivel az olcsóbb. Harmadik esetben teljes szélességében cserélik a burkolatot, ez a legritkább megoldás, egyben a legdrágább is. A budapesti utak kezelője a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat (FKF), amely gyakran adja tovább alvállalkozók sorának a kivitelezési feladatokat. A dolog érdekessége, hogy az FKF egyben önmaga minőségellenőre is, így nincs olyan objektív szakvélemény, amely kritizálhatná a javításokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.