Helikopter zuhant a Dunába

Egy férfi meghalt, két másik pedig könnyen megsérült tegnap, amikor Robinson–44-es bérelt helikopterükkel a Dunába zuhantak az épülő csepeli szennyvíztisztító közelében. A helyszínen munkások dolgoztak, ők segítettek a baleset túlélőinek.

2009. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vitatott típus. A sikeres, amerikai Robinson R–44-es négyszemélyes helikopter és kétszemélyes alapváltozata, az R–22-es mára a magánpilóták beugrójává vált a forgószárnyas repülés világába. A tehetős kelet-európaiak egyre többször nyergelnek át erre a könnyű helikopterre, mivel ez jóval rugalmasabban használható, mint egy repülőteret igénylő kisgép. Kóka János volt gazdasági miniszter is ilyen helikopterrel repült, amikor kisebb, géptöréses baleset érte. A hathengeres Continental motor és a primitív sárkányszerkezet jóval olcsóbb üzemeltetést tesz lehetővé, mint a legkisebb komoly, gázturbinás helikoptereké. Éppen ezért sokszor használják a Robinsonokat munkarepülésre is. Máig nem elhanyagolható azoknak a pilótáknak a tábora, akik szerint forgószárnyas repülést ilyen egyszerű szerkezeten nem szabad elkezdeni; az Egyesült Államokban az átlagosnál szigorúbb a rendje a típusjogosítás megszerzésének a jármű nehéz kezelhetősége miatt. Az eredeti kétüléses modell útja a sikerig igen hosszúnak bizonyult: az 1973-ban tervezett helikoptert 1979-ben kezdték gyártani, majd számos baleset és módosítás után érett csak be. (Z. G.)


Valószínűleg motorhiba miatt a Dunába zuhant tegnap délelőtt egy Robinson–44-es helikopter a Csepel-sziget és a budai oldal között, a Lágymányosi hídtól körülbelül másfél kilométerre. A balesetben egy férfi életét vesztette. A bérelt gépen hárman utaztak, a csepeli szennyvíztisztítót építő alvállalkozó cég műszaki igazgatója, egy fotós és a pilóta. Az volt a tervük, hogy dokumentálják a társaság által elvégzett munkát, azaz felvételeket készítenek a folyó közepén, ideiglenes műszigeten épülő műtárgyról, ahol a megtisztított vizet majd a Dunába vezetik. A helyszínre érkezett mentők a cégvezetőt megpróbálták újraéleszteni, de már nem tudtak segíteni rajta. A pilóta és a fotós saját felelősségére elutasította a kórházi ellátást.
A helyszínen dolgozó munkások állítólag hallották, hogy kihagy a helikopter motorja, egy szemtanú pedig úgy látta, hogy a gép beleakadt az amúgy sem túl magas daruba. Kis-Guczi Péter, a katasztrófavédelem sajtóügyeletese szerint viszont a helikopter farokrésze akadt a folyóban lévő uszály mögötti akna szélébe. A letört farokrész az aknába zuhant, ahol éppen munkások dolgoztak, egyiküknek sem esett bántódása. A törzs ezután a bárkahíd mellett a Dunába esett. Hogy ne merüljön el, a munkások lánccal egy daruhoz erősítették, majd az építkezés miatt a közelben lévő motorosszolgálat munkatársaival együtt a pilótát és a fotóst kiemelték a helikopterből.
Ottjártunkkor a gép teste épnek látszott, a farokrésze azonban hiányzott. Délre a búvárok és a tűzoltók a roncsot daruval a bárkahídra emelték.
A beruházó Fővárosi Önkormányzat, a szennyvíztisztítót tervező és kivitelező Csepel 2005 FH Konzorcium, valamint a beruházás megvalósításában részt vevő partnerek részvétüket fejezték ki az elhunyt munkatárs családjának. Az ügyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a rendőrség is vizsgálja. Utóbbi légi közlekedés veszélyeztetése miatt indított büntetőeljárást ismeretlen tettes ellen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.