Látványos demonstrációval tiltakozott tegnap a PETA amerikai állatvédő szervezet európai és németországi társszervezete a Fogarasi úti Tesco áruház előtt, a kényszertöméssel előállított libamáj bolti értékesítése ellen. Az aktivisták azért vették célba hazánk legnagyobb – egyébként brit tulajdonú – kiskereskedelmi láncát, mert az itteni Tescókban még mindig árusítják a szerintük kegyetlen módon előállított csemegét, holott azt az anyaországban már kitiltották a hálózat üzleteiből. A PETA ezúttal azt akarja, hogy a világ összes Tescójából tűnjön el a sokat vitatott ínyencség. A tegnapi demonstráció látványos elemeként egy jól öltözött nőt „tömtek” libamájjal, akinek végül vért utánzó piros festék csordogált a szájából – szimbolizálva a szerintük erőszakos cselekedetet.
A feltűnést keltő akció után a több mint kétmillió támogatót számláló PETA képviselői elmondták: a Tesco már régóta nyilvános kritika célpontja az alacsony állatvédelmi színvonal miatt. A biztosítékot egy olyan dokumentumfilm verte ki, amelyben sokkoló képek láthatók olyan baromfihizlaló telepekről, amelyek termékeit a Tesco kínálja olcsón vásárlóinak. Azt is nehezményezik, hogy a Tesco nemrég újabb üzleteket nyitott Amerikában, viszont az összes nyereség az Egyesült Királyság részvényeseinek kezébe folyik.
– Egyrészt nem értjük, hogy miért pont a mi láncunkat szólítják meg, hiszen a libamáj mint a magyar gasztronómia hagyományos alapanyaga, nagyon keresett termék áruházainkban – mondta kérdésünkre Hackl Mónika, a Tesco szóvivője. Hozzátette: mégis egyeztetnek az anyavállalattal a kérdésben, bár Nagy-Britanniában, ahol már lekerült a polcokról a termék, éves szinten jóval kevesebb libamájat adnak el, mint nálunk. – Nekünk elsősorban a vásárlók igényeit kell kiszolgálnunk, ráadásul úgy véljük, sok embernek ad munkát ez az évtizedek óta hagyományos tömési módszer. Hiába az állatvédők tiltakozása, nálunk a vásárló szavaz – jegyezte meg a szóvivő.
Emlékezetes, tavaly a Négy Mancs nevű osztrák–magyar szervezet hasonló kampánya okozott óriási károkat a hazai feldolgozóiparnak, mintegy ötezer munkahelyet veszélyeztetve közvetlenül. A Hungerit Zrt. libamájrészlege például meg is vált dolgozóitól a botrány idején, akik csak januárban jutottak ismét munkához. Ahogy Bárány László, a Baromfi Terméktanács elnöke lapunknak korábban rámutatott: a Négy Mancs hecckampánya mögött nyilvánvaló gazdasági érdekek húzódtak meg, melynek célja a magyar feldolgozóipar tönkretétele volt. Hiszen akkor az osztrák és német multiláncok szó nélkül vették le az alapítvány bojkottlistáján szereplő cégek termékeit polcaikról, miközben ugyanezen tulajdoni körhöz tartozó áruházak hazánkban lényegében a fülük botját sem mozdították. Emellett az ugyancsak uniós piacon tevékenykedő bolgár és francia termelőket az alapítvány egy árva szóval sem támadta. Lapunk információi szerint egyébként a tavalyi kampányt német és osztrák nagykereskedők támogatták, akik kapcsolattartóként szerepelnek a nemzetközi áruházláncok és a beszállító termelők, feldolgozók között. Az évi 1800 tonnányi magyar hízottliba-máj a világ össztermelésének nyolcvan százalékát adja. Bárány László szerint az alapítvány akciója 7-8 milliárd forintos kárt okozott a magyar ágazatnak, amit a közeljövőben peres úton kívánnak behajtani.
Újabb botrányos pénzügyek derültek ki Magyar Péter testvéréről - videó