Képsorok a partizánfilm aranykorából

A filmrajongók kedvenc lelőhelyei közé tartoznak a szupermarketekben, a benzinkutaknál, a barkácsáruházakban és más, szokatlannak tűnő terepen található, DVD-ket rejtő konténerek. Nem véletlenül. A sok értéktelen kacat között igazi kincsekre bukkanhatunk, gyakran egy mozijegy árának töredékéért.

2009. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jugoszláviában a múlt század hatvanas–hetvenes éveinek fordulóján a viszonylagos nyitottságnak köszönhetően virágzott a kulturális-művészeti élet, és ezen belül a filmgyártás is. Makavejev ugyan külföldön forgatott, de az avantgárdot eltűrték, Kusturica már dörömbölt a kapun, és erre az időre tehető egy sajátos műfaj, a partizánfilm aranykora is. Ezek némelyike egyenesen nézhető volt, és több ponton markánsan különbözött a keleti blokk hasonló zsánerű termékeitől. Először is a történelmi hűség tekintetében, Jugoszláviában ugyanis valóban voltak partizánok, ezért is tudott Tito beinteni a nagy Sztálinnak, és kis híján megszerezni Triesztet is. Kissé árnyaltabbra sikerültek a jellemábrázolások is, az ellenség nem feltétlenül és kizárólag imbecillis idiótákból állt, ráadásul ezek a művek voltak a zászlóshajók, így aztán a pénz nem számított. A Sutjeska című filmhez például Richard Burtont szerződtették, de a legnagyobb dobás az 1969-es monumentális partizáneposz, A neretvai csata (Bitka na Neretvi) volt. Lohrin tábornokot Curd Jürgens játszotta rendkívül expresszíven, aki akkoriban az egyik legkeresettebb gonosz volt a filmiparban. Yul Brynner is átugrott a vadnyugatról a boszniai hegyek közé, hogy Vlado szerepében robbantgassa a keze ügyébe kerülő hidakat, a dezertőr olasz kapitány alakja Franco Nero miatt lett emlékezetes, de a legnagyobb zsákmány mégiscsak Orson Welles volt, annak ellenére, hogy hamar kilőtte egy ideges csetnik. A hazaiak élén a fiatal Ljubisa Samardzic feszített, aki később az Amerre a vaddisznók járnak című épületes sorozatban csiszolta tovább a figurát Fekete Rok mozgalmi név alatt, hogy aztán Borivoje Surdilovic megformálójaként érje el a halhatatlanságot.
A neretvai csata című színes, jugoszláv–olasz–NSZK–angol kop-rodukcióban készült háborús dráma 1943-ban játszódik, amikor a német (precíz és kíméletlen), az olasz (laza és megbízhatatlan) és a csetnik (fanatikus és gondozatlan külsejű) csapatok bekerítik a partizánokat és a menekülő civileket a zord bosnyák hegyek között. A cél egyértelmű, foglyokat nem ejteni, a Balkánt elfoglalni. Hó, hideg, hosszú küzdelem (a mű 165 perces), rengeteg áldozat, füstölgő, golyó ütötte sebek, szerelem és önfeláldozás, jól megkoreografált csatajelenetek, szépszámú statisztéria (országot nem lehet nyolc lovassal alapítani), a műfaj minden kelléke bevetve. A tanulság pedig, hogy a koménistákat különös anyagból gyúrták, és így született a jugoszláv haza. Ami részben igaz is, ezek az arcok nem cukrászdákban lövöldöztek szabadnapos rendőrségi fogalmazókra, a Neretva völgyében sok a tömegsír. Azóta vannak már újabbak is.
(A neretvai csata. Rendezte: Veljko Bulajic. Forgalmazza: Fesztiváliroda Kft. Ára: 200 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.