Gyufa sercen, a dolby stereo bevadul és tűz, jöjj velem, máris kezdődik a durvulás. Sailornak (Nicolas Cage) beszólnak és kést rántanak rá, mire pozdorjává veri az illetőt, és irány a börtön. Szabadulásakor örök szerelme, Lula (Laura Dern) várja, valamint Lula végtelenül rosszindulatú anyukájának, egy Dolly Partonba oltott Gábor Zsazsának bosszúszomja, tehát szökés, irány Kalifornia. Az amerikai független film királya, David Lynch nem viccel a nyitánnyal, és végig tartja a tempót. Az 1990-es Wild at Heart, amelyet a francia nézők Sailor et Lula, a magyarok pedig Veszett a világ címen ismernek, azóta is a most 63 éves rendező lehengerlő életművének legjobb darabja. A stílusjegyek már félreismerhetetlenek, idéznek a múltból (például Kék bársony), és előrevetítik a jövőt (Twin Peaks, Mulholland Drive, Lost Highway). A brancs már felállt, Laura Dern (más rendezővel soha nem sziporkázott, de Cage sem), Harry Dean Stanton, Sherylin Fenn, Isabella Rossellini, John Lurie és a Lynchnél mindig kiemelt fontosságú zenefelelős, Angelo Badalamenti minden pillanata élmény, Willem Dafoe pedig külön kultfigurát (Bobby Peru) alkot egy kultfilmben. Ami egyébként egy klasszikus road movie, a kilencvenes évek megelőlegezett életérzésének minden kellékével, veszkócsizma, napszemcsi és kígyóbőr zakó, ami jól érzékelteti a főhős egyéniségét és a szabadsághoz fűződő viszonyát, amit Sailor nem győz eléggé hangsúlyozni. Mindenki láncdohányos, és senki nem nyafog a koleszterinről. A halhatatlan szerelmesek Shakespeare és Elvis Presley modorában fogják menekülőre, az akadályok meg egyre gyűlnek, mert a mama a biztonság kedvéért egy magándetektívet és egy gengsztert is utánuk ereszt, és magától is jön a baj. Mert „veszett ez az egész világ, és benne mi veszett kutyák”. És „ha igazán veszett alak vagy, harcolj az álmaidért”. Az ilyen és ehhez hasonló aranyköpésekkel, valamint a szerelmesek párbeszédeivel Lynch néha már szinte Godard deklarációdialógusait idézi, és elhangzik a Twin Peaks-szállóige (a baglyok nem azok, amiknek látszanak) előgyakorlata is: Azt mondják, a sasok pénteken szállnak fel. Törpe még nincs, de az arcok már nagyon furcsák, a sztori feszes és a legjobb amerikai hagyományokra épít, de a rejtelmek már zengenek, és mi őrt állunk, mint mesékben. Leginkább az Ózban, a jó tündér meg is jelenik, mint egy közlekedési baleset áldozatának új alakja, amikor Sailort összeveri egy latino gang, akik viszont egyenesen a West Side Storyból masíroznak elő, és közlik vele, hogy Lula mellett a helye. Aki másodszor is kivárja, míg szerelme szabadul (ezúttal egy kis fegyveres rablás után), és a jutalom nem marad el, Sailor elénekli neki a Love Me Tendert a motorháztetőn, és itt már szem nem marad szárazon. Aztán nem marad más hátra, mint amit Pancho mondott Sisco Kidnek: Lelépni, mielőtt egy kötél végén táncolnánk, zene nélkül.
(Veszett a világ. Rendezte: David Lynch. Forgalmazza: Select ’86. Ára: 980 forint. Lelőhely: szupermarket.)

Ókori tárgy került elő egy családi vitrinből