Az Őrnagy úr feldarabolása

Szín-vallás, avagy az Őrnagy úr feldarabolásának szükséges voltáról címmel jelent meg a közelmúltban Ablonczy László nehezen meghatározható műfajban megírt kötete. A könyvet pénteken este mutatta be a Kairosz Kiadó a Litea Könyvesbolt és Teázóban.

2009. 04. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új művéhez hasonlóan a rendhagyó könyv 1945-ben született írójáról nehéz egy-két szóval elmondani, kit is tisztelhetünk benne. A Film, Színház, Muzsikának 1978-tól az 1990-es megszűnéséig meghatározó személyisége, merész és szakmailag felkészült színházkritikusa, 1991–1999-ig a Nemzeti Színház igazgatója, és tizenhárom kötet írója. Már debreceni gyakornokévei alatt is híres volt arról, hogy a szembenézés egyenességével fogalmaz mind írásban, mind élőszóban. És mestereihez, példaképeihez, a minőség forradalmárához, Németh Lászlóhoz, a zsarnokság igazi természetét árnyaltan versbe foglaló Illyés Gyulához, s a szívéhez legközelebb álló erdélyi nyelvteremtő géniuszokhoz, Tamási Áronhoz, Sütő Andráshoz hasonlóan vallja, hogy a hiteles gondolkodó soha nem térhet ki a színvallás erkölcsi parancsa elől. Az is sokatmondó, hogy első, 1987-ben megjelent önálló könyvében (Latinovits Zoltán tekintete) a magyar színművészet stigmatizált zsenijét idézi meg. Ablonczy mindig is vállalta akár hevesen kimondott véleményeiért is a felelősséget, vállalva akár a tévedés kockázatát.
A Szín-vallás műfaji sokrétűségét fémjelzi, hogy kezdődik egy novellisztikus adventi, karácsonyi életképpel, bodroghalászi, sárospataki gyermekemlékekkel, szorongásokkal, a csodás Istenfiú-születés ünnepek ízének megidézésével. 1950-ből, a rémület éveinek kezdetéről vall a kép, amelyet az író 2002-ben, 1998-ban feltámadt jó reményeink megcsalatásának első évében idézett meg. A záró esszésorozat cikluscíme – Elgyurcsányosodunk – ki tudja, hányadszor eltüntetett jövőnk miatt kesereg, a közelgő jobb idők reményét is felvillantván. A két dolgozat között olvashatunk nagy hatású esszéket Sinkovits Imre 1956-os szerepéről, amikor a főváros különböző pontjain feltűnve szavalt, életét is kockáztatva ajándékozván lelki erőt a forradalmároknak. Megidéz csodálatos előadásokat, Tamási Tündöklő Jeromosának színrevitelét, Illyés Gyula Dózsájának előadását, olykor színikritikusként, máskor színházigazgatóként emlékezik nagy, emblematikus korszak-meghatározó teljesítményekre, Kubik Annát, az alternatív Kossuth-díjjal kitüntetett színművészt vigasztalónknak, reménységünknek nevezi. És nagyra értékeli Blaskó Péter, a kiemelkedően tehetséges színművész önfeláldozó gesztusát, akinek volt ereje elutasítani a Kossuth-díjat, mert úgy érezte: nem veheti át attól a formálisan is megbukott kormányfőtől, aki pártjával együtt romlásba döntötte Magyarországot. Ablonczy egyik specialitása, hogy egyszerre szól a színművészet és a politika sorsdöntő fordulatairól. Emlékezik Latinovits Zoltán Őrnagyának szuggesztív előadására Örkény Tóthék című dámájából, annak filmváltozatából. S idézi Sütő András 1980-ban elhangzott véleményét: az Őrnagyhoz hasonló országrontó, zsarnoki pojácáktól meg kell szabadulnunk. Az Őrnagy úr feldarabolása olykor elkerülhetetlen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.