Ajánlatot tett a MÁV Zrt. ingatlanjainak kezelésére a Honvédelmi Minisztérium Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM EI) Zrt. – erősítette meg lapunk kérdésére a tárca kommunikációs főosztálya. A Magyar Hírlap korábbi értesülései szerint a honvédelmi tárca vagyonkezelő cége alvállalkozóként átvenné a MÁV Ingatlankezelő (MÁV IK) Kft. feladatait. A kiszervezés tervét a MÁV vezetése sem ellenzi. A HM EI Zrt. igazgatóságának elnöke által a MÁV Zrt. vezérigazgatójának írt levélből a lap szerint kiderül, hogy a HM cégének szakemberei már el is végezték a MÁV IK Kft. átvilágítását, miután a MÁV rendelkezésükre bocsátotta az összes szükséges dokumentumot. Javaslatuk szerint a jelenlegi 1800 dolgozó csaknem felétől meg kell válni.
A MÁV-nak korábban többször meggyűlt a baja az ingatlanportfóliójával. Az értékes irodaházaktól a vágányok menti nadrágszíjparcelláig több mint 130 ezer ingatlan található szerte az országban, amelyeknek tulajdonosa vagy használója az állami vasúttársaság. Ennek a hatalmas ingatlan vagyonnak a kezelése, fejlesztése, nyilvántartása hozzá nem értő, alkalmatlan szervezetek kezében van – állapította meg 2007-ben egy belső munkaanyag. Külön figyelmet érdemelnek a kiemelt ingatlanok, amelyeknek a piaci értéke több száz millió forint, területük meghaladja az 50 hektárt. Ezek között található a Budapest- Rákosrendező, Józsefváros, Eger, Hatvan, valamint Szeged. Az értékes ingatlanokkal a nagypolitika is számolt, emlékezetes, hogy éppen egy MÁV-telken épült volna a kormányzati negyed is. De nem csak lehetőség, gond is akadt a vagyonnal. A Magyar Vasúti Hivatal piacfelügyeleti eljárással 2008-ban százmillió forintra bírságolta meg a MÁV Zrt.-t a pályahasználat működtetéséhez szükséges engedély hiánya miatt. Az engedély megszerzésének legfőbb akadálya az ingatlan vagyon nyilvántartásának rendezetlen állapota volt. Különösen nagy gondot okozott az, hogy a mintegy 400 iparvágány jelentős részénél a tulajdoni helyzetet földhivatali bejegyzéssel kell igazolni, s ennek rendezése máig nem készült el.
Elmarad az áremelés. Bár korábban a MÁV vezetői március– áprilisra 3-5 százalékos tarifaemelést valószínűsítettek, ez egyelőre elmarad a vasúttársaságnál. A szakminisztérium közlése szerint „a helyközi közlekedésben érvényes tarifák módosítása jelenleg nincs napirenden”. Értesüléseink szerint a háttérben az általános forgalmi adó kulcsának tervezett emelése húzódik meg. Ha ugyanis az év közben életbe lép a 23 százalékos általános kulcs, akkor a közlekedési tarifákat úgyis módosítani kell, s a kormány tervei szerint majd akkor hajtják végre a most elhalasztott emelést is.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál