(Brüsszel)
Jobboldali előretörést jelez a magyarországi pártok esetében a világ egyik legnagyobb PR-cége, a Burson-Marsteller az európai parlamenti választásoknál. Az országok szerinti lebontásban is megadott választási barométer most megváltoztatott állása szerint a Fidesz 13 képviselőt küld Brüsszelbe, míg az MSZP hetet, szemben a Fideszre korábban megadott 12, illetve az MSZP-re jelzett 9 képviselővel. A legújabb eredmények szerint a Jobbik már annyi szavazatot szerez, amely egy képviselői helyre lesz elegendő. A Burson-Marsteller viszont megfosztotta az MDF-et a korábban jósolt egy képviselői helyétől, de még mindig úgy gondolja, hogy az SZDSZ-nek sikerül egy helyet szereznie.
Ami a brüsszeli patkót illeti, abban a jobboldali néppártiaknak az előrejelzés szerint 249 helyük lesz, szemben a most véget ért ötéves ciklus 288 néppárti helyével, míg a szocialistáknak 211 képviselőjük lesz, hattal kevesebb, mint a múlt héten lezárult ötéves időszakban.
Az Európai Parlament által elkészíttetett legújabb felmérés szerint Európa polgárainak csupán egyharmada fejezte ki szándékát, hogy szavazzon a júniusi választásokon. Az uniós intézményekben általában attól tartanak, hogy az idén rekordalacsony lesz a részvétel az EP-választások történetében. Ugyanakkor a megkérdezettek 34 százaléka mondta, hogy feltétlenül szavazni szeretne, míg 19 százalékuk jelentette ki, hogy biztos nem megy el. Ezek az arányok teljesen megegyeznek az öt évvel ezelőtti felmérések adataival, amikor a polgároknak mégis 45,5 százaléka ment el szavazni. 1979-ben, az első EP-választásokon a részvétel még 63 százalékos volt.
Ugyancsak a felmérések adatai szerint a választásokon vélhetően a diákok vesznek részt a legkisebb arányban: 27 százalékuk mondta a felmérést végzőknek, hogy biztos nem fog szavazni. Az Európai Parlament a nagyobb részvételre ösztönzés érdekében április végén intézményi kampányt indított, amely segítségével tudatosítani szeretné a választókban a részvétel fontosságát. Mint arról korábban már beszámoltunk, az Európai Bizottság az MTV-vel fogott össze, hogy a fiatalokat minél nagyobb számban bírja rá a szavazásra. Tegnap pedig 34 nyelven elkészült az EP Te dönthetsz című kampányvideója. A parlament még saját választási honlapot is létrehozott, és saját profillal jelent meg a Facebook, a MySpace és a Flickr közösségi internetes oldalakon.
Diplomáciai nagyüzem: így érkeztek a delegációk a Puskás Arénába - fotógaléria