Múzeum a levegőben

2009. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs könnyű helyzetben az Iran Air. Európából folyamatosan szállítja az utasokat Iránba, ráadásul az ország mérete miatt a belföldi légi forgalom is jelentős, de az amerikai embargó miatt komoly nehézségekbe ütközik a légiflotta karbantartása. Európából időnként azzal a Boeing 747 SP típusú repülőgéppel szállítja Iránba az utasokat, amelyet ma már csak a perzsa légitársaság használ polgári légi forgalomban, néhány ország VIP-gépként üzemelteti, mások a múzeumoknak adták. Iránnak azonban szüksége van ezekre a régi, de megbízható repülőgépekre. A zsugorított törzsű Jumbót még a sah vásárolta, így mintegy harmincéves, de még repül. Irán kimaradt a repülés fejlődéséből, mivel csak olyan gépeket vásárolhat meg, amelyek legalább hétévesek, s nem közvetlenül a Boeing céggel köt szerződést. Az európai Airbusban szintén túl sok az Amerikában gyártott alkatrész, ezért Irán nem veheti meg közvetlenül. Így maradnak az orosz típusok, például a modern Tupoljev Tu–204-esek, vagy a nálunk is ismert Tu–154-esek, a másoktól lízingelt Airbusok és Fokkerek, vagy a sahkorabeli matuzsálemek.
Az évtizedek óta érvényben levő szankciók elméletileg térdre kellett volna, hogy kényszerítsék Iránt, de nem ez történt, helyette a perzsa állam minden külföldi terméket sajáttal helyettesített, vagy maradt a régi, jól bevált termékeknél. Ezért futhatnak olyan autók a teheráni utakon, amelyeket már húsz éve is megbámult volna mindenki. Ilyen például a nagyon népszerű Peykan típus, amelyet harminc éven át folyamatosan gyártottak brit licenc alapján, minden változtatás nélkül. A franciák is úgy gondolták, az amerikaiak kicsit túllihegik az embargót, így az ő autóik továbbra is megtalálhatók az utakon, sőt Renault Pars néven létrejött egy vegyesvállalat, amely helyben gyárt a rombuszos kocsikból. A vállalkozásban részt vesz a Saipa nevű iráni autógyár is, amely a saját Saba típusát olyan sikerre vezette, hogy Szíriában is veszik, mint a cukrot. Nem kell persze csillogó autócsodára gondolni, de teljesen elfogadható, a teheráni taxik nagy része ilyen. A jól bevált termékek között található az Ikarus busz is, az nálunk is bevált, csak arrafelé rózsaszínben dobogtatja meg a magyar szívet. Hiába régi, ez a busz még mindig működik, ráadásul az iráni utak kényeztetik a kerekeket és a lengéscsillapítót. Az úthálózat felépítése logikus, a minősége kiváló, és mindenhol minden ki van írva angolul is, amely harmincévnyi embargó után legalábbis meglepő.
Nem mondható tökéletesnek technológiai szempontból Irán, így internetkapcsolat nincs mindenhol, de nagyon sok a kávézó, ahol olcsón lehet viszonylag szabadon böngészni. Az általában elsőként letiltásra kerülő közösségi oldalak itt működnek, a videomegosztók azonban nem, a magyar oldalak közül pedig az Indexre haragszanak valami miatt. Akinek szüksége van rá, persze bármilyen oldalt meg tud nézni a tiltás ellenére is, és van épp elég jól képzett számítógépes szakember Iránban, hogy fejlődjön az IT-szektor. Az ugyanis mindenképp nagyon sokat jelent, hogy egy ország saját atomprogramot dolgozott ki és hajt végre, valamint saját hordozórakétával hazai gyártású műholdat juttatott Föld körüli pályára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.