Már most is több mint 6 milliárd ilyen mikroelektronikai eszköz van forgalomban, amelyeket a hűtőszekrényektől kezdve a buszbérletig építenek be azonosítás céljából. Jelen vannak a beléptetőkártyákban, amelyek az irodákba engedik be az illetékeseket, vagy intelligens kártyákban, amelyekkel az autópályadíj fizethető.
Az Európai Bizottság (EB) a múlt héten több ajánlást fogadott el annak érdekében, hogy az intelligens csipeket használó technológia tervezésében és üzemeltetésében részt vevő valamennyi szereplő tiszteletben tartsa az egyén magánélethez és személyes adatainak védelméhez fűződő alapvető jogát, amelyet a 2007 végén meghirdetett uniós alapjogi charta tartalmaz.
„Az intelligens csip ígéretes technológia, amely sokféleképpen megkönnyítheti az életünket. Hétköznapi eszközökről van szó, amelyek hirtelen intelligenssé válnak azáltal, hogy egy hálózathoz kapcsolódnak, s adatot cserélnek vele” – mondta Viviane Reding, az EU információs társadalomért és médiaügyekért felelős biztosa, aki kiemelte azt a használati példát, amikor e technológiával például a tej szavatossági idejének lejártára vagy élelmiszerek lehetséges allergiaveszélyeire lehet figyelmeztetni a szülőket. Csakhogy – hívta fel a figyelmet – nem szabad, hogy az új technológia felkészületlenül érje az európaiakat. Így az EB ajánlásokat adott ki az ipar számára, amelyek biztosítják, hogy a felhasználók személyes adatai a változó technológiai környezet ellenére is védve maradjanak. Az EB azt akarja elérni, hogy az RFID-technológia biztosítsa a fogyasztóknak, hogy adataik biztonságát ellenőrizhessék, „ami a technológia gazdasági sikeréhez vezető legjobb út” – jelentette ki Reding. A biztos elmondta, Európa részesedése az intelligens csipek globális piacán az elkövetkező években eléri a 35 százalékot.
Az EB irányelvei szerint a fogyasztóknak információval kell rendelkezniük arról, hogy az általuk a boltban vásárolt termékek intelligens csipeket tartalmaznak-e. Ha igen, e csipeket az eladás helyén automatikusan, azonnal és térítésmentesen hatástalanítani kell, kivéve, ha a vásárló kifejezetten igényli a csip aktiválását. A kiskereskedelmi szövetségeknek és szervezeteknek egységes európai jelzés feltüntetésével támogatniuk kell az intelligens csipeket tartalmazó termékekkel kapcsolatos fogyasztói tudatosságot úgy, hogy ilyen jelzéssel látják el a csipet alkalmazó termékeket.
Az EB adatai szerint tavaly világszerte legalább 2,2 milliárd RFID-technológiás csipet adtak el, s ennek mintegy harmada Európában talált vevőre.
Diplomáciai nagyüzem Budapesten: mindenki ránk figyel