A művészet merész álmai

Újra Simonffy Márta Ferenczy Noémi-díjas textilművészt választotta elnökévé a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége. A régi-új elnök szerint a kortárs magyar művészetet más területnél is hátrányosabban érintik a magyar társadalom problémái, de szellemi értékeivel a nehézségek legyőzésében is nagy szerepet vállalhat. Példa erre az a kiállítás, amelynek megszervezésében a szövetségnek kulcsszerepe van, a szentendrei MűvészetMalomban vasárnap délelőtt megnyíló I. Szobrászbiennále.

P. Szabó Ernő
2009. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különböző tagozati összejöveteleken választották meg a negyvenhét szavazó küldöttet. Mekkora a festőket, szobrászokat, grafikusokat és iparművészeket tömörítő szervezet?
– Egészen pontosan 1540 tagdíjfizetőnk van, ez azt jelenti, hogy nem formális, hanem a képzőművészet ügyei iránt érdeklődő alkotókról van szó. Ezért is nagyon jóleső érzés volt, hogy újraválasztottak, de a felelősség is nagyobb persze, mert az egész országot aggasztó problémák a kulturális életet s a képzőművészetet fokozottan érintik. Már csak ezért is láttatnunk kell, milyen művészi, szellemi energia sűrűsödik a mai magyar művésztársadalomban. Akik megnézték Az út című kiállítást a Műcsarnokban, az 1956-os forradalom ötvenedik évfordulóján, alighanem érzékelhették ezt. Más jellegű, de hasonlóan nagy vállalkozásként rendeztük meg a januárban zárult Craft és design című kiállítást az Iparművészeti Múzeumban. Ennek a tárlatnak most készülne a katalógusa, amelyben 1240 műtárgy és adatainak dokumentációja szerepelne, felvázolva a magyar iparművészet kétféle nagy vonulatát.
– Miért fogalmaz úgy, hogy készülne? Megállt az anyag feldolgozása?
– Nem erről van szó. A Nemzeti Kulturális Alap Iparművész Kollégiuma megértette az ügy fontosságát, azt, hogy a kiállítás anyaga csak a katalógus által válhat maradandóvá. Annál is inkább, mert a rendszerváltással eltűnt az iparművészet hátteréből az ipar, és a megmaradt csekély számú manufaktúrák közül is folyamatosan olyan fontos műhelyek kerültek-kerülnek veszélybe, mint az ajkai üveggyár, a herendi porcelángyár. A katalógus bemutatja az 1240 műtárgyat, a tárlathoz kapcsolódó konferencia teljes anyagát, és sor került egy sajátos szokatlan „divatbemutatóra”, amelyet CD-n dokumentálnánk, és a katalógus betétanyagaként szerepeltetnénk. Ezek megjelentetése 13 millió forintba kerül. A szakkollégium azonban hiába ítélte meg az összeget, az NKA csúcsbizottsága halasztó hatállyal él. Ez az összes pályázatunkat is érinti, gyakorlatilag semmilyen kifizetés nem történik az NKA-tól. Pedig a megállapodott és megtervezett, lelevelezett külföldi és belföldi programjainkat teljesítenünk kell, kötnek a szerződéseink. Két nap múlva nyitjuk meg például a szövetség székházában a bécsi Intakt csoport kiállítását – nem tudom, miből.
– Nem ez az első ilyen eset az NKA legutóbbi éveivel kapcsolatban, művésztársaságok sora panaszolja, hogy nem, vagy késve fizette ki nekik a pályázatok támogatására megítélt, amúgy is alacsony öszszegeket. A szövetségnek milyenek voltak a korábbi tapasztalatai?
– A szakmai delegáltakkal semmilyen problémánk nem volt, de a bizottság korábban is megkérdőjelezett szakmailag vitathatatlan döntéseket. Tisztában vagyunk azzal, hogy közpénzekről van szó – de az is tény, hogy szövetségünk is közfeladatot vállal a kortárs képző- és iparművészet értékeinek bemutatásával, nemzetközi kapcsolatok építésével. Székházunk kiállítótermében – gyakran rettegve, hogy az önkormányzat egekbe emelheti a lakbért, vagy eladják a tetőt a fejünk fölül – sok kiállítást szervezünk intézményekkel, más szervezetekkel, például a Lengyel Intézettel. Ugyanezekkel az intézményekkel működünk együtt következő, szintén a magyar–lengyel szolidaritás jegyében rendezendő kortárs tárlatunkra, amelynek anyagát a varsói Magyar Intézetben is bemutatják, de kaptunk meghívást Krakkóba, Wroclawba és Gdanskba is.
– Apropó… Eddig Pécs volt a szobrok, pontosabban kisplasztikák otthona. Most viszont Szentendrén nyílik meg néhány nap múlva az első szobrászbiennále. Miért a váltás?
– Pécsett az idén biztosan nem rendezik meg a biennálét, ráadásul a Magyar Szobrásztársaság, a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, a szentendrei önkormányzat, a Szentendre Művészetéért Alapítvány összefogásával megvalósuló szobrászbiennále nem a kisplasztika otthona lesz, sőt inkább a nagyméretű műveket, a sorozatokat céloztuk meg. A biennále címe Dedukció, amely széles körű felhívás alapján megrendezett tárlat. Négyszáz mű érkezett be, ez is igazolja, hogy óriási kulturális és szellemi értéket hordoz. Nagyon erős és színvonalas az anyag. A zsűri egyöntetű véleménye volt, hogy széles, átfogó képet ad a mai magyar szobrászat különböző irányairól. Ezzel a tárlattal kapcsolatban olyan terveket is dédelgetünk, hogy cserekiállításként Európa más országaiban is érdemes lenne bemutatni, s meghívni kiállító művészeket Európa más országaiból. Természetesen ez a jelen helyzetben egy távoli álom, de nem megvalósíthatatlan.
– Gondolom, nem hiányoznak az elképzelések a szövetség következő négy évével kapcsolatban sem…
– Tele vagyunk tervekkel, meghívásokkal. Karlsruhe például 2010-ben Európa kulturális fővárosa lesz, ez alkalommal közös iparművészeti kiállításra készülünk. Érlelődik egy kimondottan mai alkotók műveit bemutató programsorozat, egy fesztivál, mely különböző intézményekkel, művésztársaságokkal együttműködve egy időben, esetlegesen a már meglévő Design-héthez kapcsolódván szeretnénk megrendezni. Ezenkívül nagyon fontos lenne, hogy az Erzsébet téren lévő Design Terminált végre átadják. Az Andrássy út pedig különböző galériákban, az Ernst Múzeum bevonásával, végig a kézműves iparművészet bemutatóhelye lehetne. Mivel konszenzusos alapon szerveződik az eseménysorozat, sokféle véleményt, felvetést kell egybehangolnunk, csak így érhető el eredmény. Remélem, megvalósulhatnak a tervek, melyeket az Iparművészeti Kollégium kezdeményezett, támogatását az eseménysorozat megrendezői, szereplői egyöntetűen élvezni fogják. A függő és bizonytalansági tényezőket meg kell szüntetni, mert komolytalanná és hiteltelenné válik.
– És az út végén, a Hősök terén? Beveheti újra a szövetség a homlokzatán a Magyar képzőművészetért feliratot viselő Műcsarnokot?
– Ez ügyben már többször beszélgettem Petrányi Zsolt főigazgató úrral, aki elképzelhetőnek tartja azt a felvetésemet, hogy egy Nemzeti Szalon – kortárs magyar képzőművészeti kiállítást valósítsunk meg. A vita közöttünk már a megvalósítás évéről szól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.