A zene abszolút főszerepben

2009. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Modern is, meg nem is, inkább kortalanságot, örökérvényűséget sugall Matthias von Stegmann rendezése. A szicíliai vecsernye játszódhatna bárhol, bármikor, akár az 1282-es év Palermójában, de akár itt és most is. Minden minimalizált, de nem végletesen, nem öncélúan és nem zavaróan, csak éppen annyira, hogy a főszerep a zenéé legyen. Emiatt aztán nincs tánc, legfeljebb a kórus billeg néha jobbra-balra (lehet, hogy ezt is célszerűbb lett volna elhagyni), nincsenek teátrális gesztusok, csak jelzésszerű mozdulatok, mint térdre esés, összegörnyedés, felállás. A díszlet (díszletrendező: Frank Philipp Schlössmann) is puritán: rozsdás csavarokkal összetartott vasfalak különböző elrendezése alkotja a tereket, csak néhol jelenik meg ellenpontként némi zöld növényzet a háttérben. A jelmezek (jelmeztervező: Nagy Viktória) is ennek az egyszerűségnek a jegyében születtek, bár ezek talán a legeklektikusabb részei a darabnak. Elena kiemelten fodros fekete ruhát kap, talán ő áll a legközelebb a kosztümös megközelítéshez, a kórus átmenetet képez, leginkább korhű stílusban fogant, de modern megoldásokkal keresztezett jelmezeket visel, a szólót éneklő férfiak egy része pedig ízig-vérig modern, acélos fényű, merev hosszú felsőkabátot vagy inget hord, a különböző stílusok találkozása pedig egy kicsit zavaró. Azzal, hogy a konkrét történelmi kortól elrugaszkodik a rendező, éppen az emberi viszonyok kerülnek előtérbe, és nem a Verdi korában egyébként népszerű forradalmi vonulat. Úgy tűnik azonban, Verdi maga is ebbe az irányba tolta volna a hangsúlyt, legalábbis anynyira természetesen illeszkedik a zene és a dallamvezetés Matthias von Stegmann koncepciójába. Így aztán az idei évad utolsó premiere mindenkit kielégíthet, azokat is, akik a modern rendezéseket helyezik előtérbe, azokat is, akik nem szeretik, ha kiforgatják az eredeti történetet, és azokat is, akik elsősorban a zene miatt váltanak jegyet.
Zeneileg ugyanis az idei legjobb előadások egyike A szicíliai vecsernye, akár a zenekart, akár a kórust, akár a szólistákat nézzük. Utóbbiak különösen nagy élményt nyújtottak. Sümegi Esztertől (Elena) nem is nagyon vártunk mást, de az is biztos, hogy ezúttal is képes volt meglepni a közönséget, nemcsak mély beleérzésével és hibátlan technikájával, de azzal az életszerű visszafogottsággal, amivel a helyzetet színészként is kezelte. Fekete Attila (Arrigo) ideális és tökéletes partnere volt, és ugyanígy egész különleges színeket vitt Monforte-tal (Anatolij Fokanov) közös megszólalásaiba, akiről a darab közben derül ki, hogy valójában az apja. Ezt a szálat Verdi is hangsúlyosan kezelte, és Anatolij Fokanov is rendkívül árnyaltan szólaltatta meg azt a rengeteg érzelmi szintet és fokot, amit a szerepe rejt. Rácz István Procidája hiteles, olyan tartást sugall akár a hangja, akár a megjelenése, amit az orvos megtestesít. A zenekar is rengeteget megmutat a szereplők jelleméből, akár a tartásból, akár a fájdalomból, akár a kegyetlenségből. Kovács János karmester rendkívül jól árnyalja a színeket, ráadásul egész hosszú fojtott halk piano részeket hallhatunk, amelyeket az énekesek és a kórus is jól követ.
(Verdi: A szicíliai vecsernye. Premier. Operaház, május 31., 18.00)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.