Élvezhető, izgalmas mitológia

Tavaly debütált a teljes Ring a Művészetek Palotájában, a Wagner-napokon azonban mostantól minden évben négy egymást követő napon hallhatjuk a tetralógiát, úgy, ahogy a zeneszerző egykor elképzelte.

2009. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az, hogy egy négyrészes darabot csütörtöktől vasárnapig adnak elő, nemcsak a közönségnek nem könnyű, de ha belegondolunk, a zenekarnak, a karmesternek sem négy ilyen gigantikus méretű művet fejben tartani, és a fáradtság kimutatása nélkül végig a mű kívánta felfokozott érzelmi állapotban a közönség elé tárni szinte lehetetlen. Azért csak szinte, mert bár a világon sehol nem szokták ilyen formában játszani a Ringet, általában legalább egy pihenőnapot hagynak az előadások között, mi, magyarok bemutattuk, hogy igenis lehetséges, méghozzá kiváló színvonalon is. (Ez azért is különösen nagy teljesítmény, hiszen a rádiózenekar az utóbbi években egyáltalán nem élt meg könnyű napokat.) Részben ez az erőltetett menet az oka, hogy szereplőcserékkel megy a darab, hiszen az énekhang, különösen abban a formában használva, ahogy a Wagner-szerepek megkövetelik, nem bírná a folyamatos terhelést.
Hartmut Schörghofer rendezése, a tavaly elhunyt Christian Martin Fuchs dramaturgiája nem csak idehaza számít újdonságnak. Alighanem a jövő egyik meghatározó operarendezési csapásvonalát mérték ki a hivatalosan félig szcenírozottnak minősített, valójában sokkal inkább egy minimalista felfogású, teljes értékűen rendezett előadással. A kritikák kivétel nélkül szuperlatívuszokban emlegették a színrevitelt, talán soha nem látott egységbe tömörítve az egyébként különböző hangnemű írások alkotóit. Schörghoferék megközelítése a kisebb-nagyobb bábokkal, a jelzésértékű jelmezekkel, az állandó, mozdulatlan díszlettel, a díszlet részét képező fényjátékkal és az egyszerű halandó számára megfejthetetlen technikával működő paravánnal, amely hol üvegként átlátszik, hol csak áttetszik, hol színes, hol tükörfelület, hol mozivászon, hol pedig nyitható-csukható ajtó. A rendezés része a Momme Hinrichs és Torge Moller fettfilmje is, amely a bábokhoz hasonlóan megkettőzi a játékot, így tehermentesítve az énekeseket, akik időnként nagyon kifejezően mozognak, időnként szinkronhangként szolgálnak a filmhez, amely nagyon érdekes párhuzamokat világít meg, s a XXI. században is érthetővé, élvezhetővé, izgalmassá teszi a germán mitológiát.
Némi csere történt ugyan a korábbi előadásokhoz képest, azonban sok ismerős arcot köszönthettünk, bár volt, aki ezúttal másik szerepben mutatkozott be. A tavalyi Siegfried címszerepét megformáló Christian Franz idén az Istenek alkonyában játszotta ezt a szerepet, A Walkürben Siegmundot énekelte, A Rajna kincsében pedig Logét, s ez utóbbi szerep lehetőséget adott egészen varázslatos színészi tehetsége megcsillogtatására is, de ugyanúgy színpadon köszönthettük a tavaly szintén kiválóan helytállt magyar énekeseket is.
Az első Ring ugyan lement, de a második csak most a héten csütörtökön kezdődik, ráadásul 26-án és 28-án felújítják a három évvel ezelőtti sikeres Parsifalt Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra rendezésében, szintén félig szcenírozott előadásban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.