Irány a messzi távol!

Gyermekkezek tisztelegnek, az újdonsült vasutasok életük első férfinyakkendőjét csomózzák, sapkájukat igazgatják. A privatizációt sikerrel elkerülő gyermekvasút, a lerongyolódott MÁV utolsó gyöngyszemeként, tíz-tizenkét év körüli személyzettel egy év alatt negyedmillió főt utaztat.

2009. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Váltókezelő pajtás, a 236-os számú vonat meneszthető az első vágányról a Szépjuhászné állomásra, ellenvonat útban nincs – intézkedik telefonon az egyik vasutas, míg a másik bevezeti a naplóba a szerelvény indulási idejét és számát, a harmadik pedig az épület előtt szalutálva búcsúztatja az éppen elhaladó vonatot, társuk eközben kurblizva fejleszt áramot a sínek biztosítóberendezéséhez. A pénztárban is rend van: egy-egy hét végi napon akár egymillió forintos bevétellel kell elszámolniuk a tizenéves kisdiákoknak, mégis minden az utolsó fillérig stimmel, hiánytalanul elszámolnak a menetjegyekkel és a rájuk bízott felszerelésekkel.
Ezt a precíz munkát lelkesedésből, mindössze ingyenétkezés fejében vállalják a vasútrajongó gyerekek.
A napokban több mint kétszáz kisdiák felavatásával ünnepelték a gyermekvasút megépítésének 60. évfordulóját. Az 1948 tavaszán kezdődött építkezés példátlan gyorsasággal haladt: a Csillebércen kialakított sátortáborban elszállásolt munkások mindössze hatvanhat nap leforgása alatt elkészültek a Széchenyi-hegytől a Normafáig tartó első szakasszal, melynek 60. évfordulóját tavaly ünnepelték. A munkálatok azonban nem értek véget. A gyermekvasút leghosszabb és leglátványosabb szakaszát – a János-hegyen végigfutó, a mai Virágvölgy és Szépjuhászné közötti vonalat – 1949. június 24-én avatták fel, ez tekinthető tehát a kisvasút megépítésének a szó szoros értelmében vett legfontosabb állomásának. Ennek az átadásnak a kerek évfordulóját ünnepelték múlt szombaton. Az utolsó szakasz ugyanis az eredeti tervekben nem is szerepelt a nehéz terepviszonyok miatt. A hűvösvölgyi végállomást végül 1950-ben adták át a nagyközönségnek.
A háború sújtotta Budapesten a beruházás megkezdésekor még kétségek merültek fel, hogy iskoláskorú gyermekek képesek lesznek-e működtetni egy ilyen nagy fegyelmet és figyelmet követelő intézményt, valamint önállóan ellátni a szolgálatot, de a jövő a kisdiákokat igazolta. A lerombolt város állapotához képest ráadásul mesébe illő volt a kezdet. A gyermekvasút építőinek egy része ugyanis önkéntes alapon dolgozott, és a munkálatoknál nem számított a pártállás. A gyermekvasút elnevezést is csak sokkal később változtatták úttörővasúttá. Az első szolgálatokat ellátó gyermekek még a mainál is nagyobb önállóságot élveztek, a korabeli leírások szerint becsülettel helytálltak az egykori Láng Gépgyárból érkezett dízel- és gőzmozdonyok vontatta szerelvényeken.
Megható lelkesedést példáz a kisvasút újraindítása az 1956-os forradalom után, amelyről hivatalosan senki sem hozott döntést, a gyermekek lényegében saját felelősségükre vették fel a szolgálatot.
Vasutasaink igen szép, felelősségteljes szolgálatot látnak el, gyakran felnőtt embereknek is becsületükre válna, hogy rendszeresen ellássák a 14–16 ezer utas biztonságos szállítását. Egy-egy gyermek napi nyolc-kilenc ezer forint bevételt is biztosít megbecsülendő munkájával – olvasható egy akkori üzemfőnöki visszaemlékezésben.
A rendszerváltásból alig érzett meg valamit a gyermekvasút: a politika lehántása mindössze annyit változtatott, hogy visszakapta eredeti nevét maga a vasút és néhány állomáshelye. Így lett az úttörővárosból ismét Csillebérc, az Előre állomásból Virágvölgy, a Ságvári-ligetből pedig Szépjuhászné. A politika kivételes távolságtartását jelzi, hogy a kisvasutat azért nem privatizálták, „mert a magánosítás bizonyosan a gyermekközösség megszűnéséhez vezetett volna”.
Napjainkban is töretlen népszerűségnek örvend a kisvasút: a szép számmal jelentkező, jól tanuló diákok féléves alapképzés és több vizsga után állhatnak először szolgálatba, és öt gyakorlat után kezdhetnek el dolgozni. A most felavatott kisdiákokat nem zavarja a korai kelés és a napi hat-hét órás munka sem.
– Leginkább jegyvizsgáló szeretnék lenni, később pedig rendelkező. A rendelkező felel a váltók kezeléséért és a vágányokért, de ő ad engedélyt a vonatok beérkezésére is – büszkélkedik a felavatás után Halász András negyedik osztályos tanuló, aki most kapta meg nyári szolgálati beosztását. Szintén most veszi fel a munkát először a tízéves Makara Máté, aki azért szeretne rendelkező lenni, mert „ő parancsol mindenkinek az állomásfőnök kivételével”. Máté szívesen teljesítene szolgálatot a pénztárban, de jegyvizsgálóként felelősséget vállalna a kocsikért is. A félig-meddig vasutas-dinasztiából érkező Homoki Gergely újdonsült vasutasként legszívesebben a Szépjuhászné állomásra kerülne, mert „ott a legegyszerűbb a berendezés”. Szíve szerint ő is a hierarchia csúcsát jelentő rendelkezői posztra vágyik.
– A kisvasút építésébe a cserkészek is bekapcsolódtak, ezt nem szabad elfelejteni – mondja Vinis Gyula, a gyermekvasút gépészeti részlegének vezetője, aki egykor maga is kisvasutas volt, és most ő avatja az újakat. Több érdekes részlettel szolgál az építkezésről. Ilyen például, hogy már a helyszín kiválasztása is kétséges volt, az eredeti elképzelések szerint ugyanis a gödöllői kastély, a Margitsziget és a Népliget is felmerült, amelyek sík terepként jóval olcsóbb kialakítást és működtetést biztosítottak volna. A budai hegyek mellett végül a csillebérci gyermeküdülő megközelíthetősége döntött.
– A két világháború között ezen a területen normál nyomközű vasútvonalat terveztek, amelyet Széchenyi vasútnak hívtak volna, végül ennek helyén épült meg a gyermekvasút – fogalmaz a szakember. Hangsúlyozza: a gyermekközösség létrehozása mellett az is szerepet játszott, hogy a háborús újjáépítés részeként az építkezésen szinte ingyen dolgozó emberek egyfajta kiutat láttak a gyermekvasútban, szerettek volna adni valamit a gyermekeiknek. – Bármilyen világlátású, jól tanuló gyerek jöhet hozzánk, a feltétel csupán a vasút szeretete – teszi hozzá.
Tehát: Irány a messzi távol! Így üdvözlik az új kisvasutasokat az avatás végeztével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.