Legnagyobb ünnepéhez érkezett a Haydn-év szerte a világban, de különösen Ausztriában és hazánkban, hiszen ez a két ország osztozik a mester szellemi örökségén. Igaz ugyan, a halálozás évfordulóját nem szokták ünnepelni, de Tallián Tibor, a Zenetudományi Intézet igazgatója szavaival mondhatjuk, hogy mivel Joseph Haydn ezen a napon lépett át az örökkévalóságba, mi mégis megünnepeljük. És ha már ünnepeljük, nem mellékes, hogy a világszerte fogadókészségre talált osztrák kezdeményezésnek – amelyet elsőként a magyarok tettek magukévá, olyannyira, hogy ma már a legtöbb ehhez kapcsolódó koncertet nálunk jegyzik –, a World Creation projektnek köszönhetően a nagy zeneszerzőre szimbolikusan is A teremtés oratóriummal emlékezünk. Csak néhány a számos „Teremtés-koncert” közül: Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus, az ausztriai Eisenstadtban pedig Fischer Ádám vezényletével az Osztrák–Magyar Haydn Zenekar adja elő a művet, de Balatonfüreden, Esztergomban, Pécsett, Sopronban is.
A ciszterci Szent Imre-templom (Budapest XI., Villányi út 25.) Haydn-kismaraton – a tisztelet tíz órája elnevezésű ingyenes koncertsorozatával emlékezik meg a zeneszerzőről ma déltől este tízig, a zeneszerző halálának előestéjén, ezeken a hangversenyeken elsősorban Haydn egyházi műveit hallhatjuk, a misék mellett többek között elhangzik A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán, és természetesen a napot a Teremtés zárja. Az előadók közt megtaláljuk a Budapesti Énekes Iskola Ének- és Zenekarát, a Tomkins Énekegyüttest és kamarazenekart, Hegedűs Endre és Katalin zongoraművészeket, a Custos Consortot és a Savaria Barokk Zenekart, amelyek korhű hangszereken játszanak majd, illetve a Baptista Központi Ének- és Zenekart.
Eközben Eszterházán már tegnap óta zajlik a Bartók Rádió által szervezett KLASSZ-MR-fesztivál, itt ma este hallhatjuk a holnap Budapesten fellépő Vashegyi György vezette Orfeo Zenekart és a Purcell Kórust, holnap délben pedig a világhírű berlini Akademia für Alte Musik nyitja a hangversenyek sorát, amelyet aztán Fischer Ádám és az Osztrák–Magyar Haydn Zenekar zár, többek között stílusosan a Búcsúszimfóniával. Itt megtekinthető a Fényes Miklóst és rajta keresztül Haydnt bemutató bicentenáriumi kiállítás is. Vasárnap egyébként a Bartók rádió egész nap közvetíti az Euroradio körkapcsolásos adásait. A Haydn-koncerteket szerte a világból sugározzák, de a nyolc ország tíz koncertjéből nekünk kettő jutott: az adást Eszterházáról indítják és itt is zárják. Az eszterházi koncerteket, amelyekre mindössze száz-százhúsz fő fér be a díszterembe, így másfél millióan hallhatják szerte Európában és a kezdeményezéshez csatlakozott Új-Zéland is.
Budapest elsősorban a Haydn- maratonnal készült, ez egyfajta egyvelege lesz a gyermeknapnak és a Haydn-megemlékezéseknek, a Millenárisra ennek megfelelően elsősorban a családokat várják. Halász Judittól kezdve a Sebő együttesig terjed a kínálat, de Haydn is erőteljesen jelen lesz, többek között két érdekes „crossover-kísérletben”: Szakcsi Lakatos Béla a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikusok kíséretében Haydn-motívumokra improvizál, és hasonló próbálkozást hallhatunk a Budapest Bártól is. Természetesen Kocsisék és az Óbudai Danubia Zenekar eredetiben is játsszák majd a mester műveit.
A Haydn-év természetesen a vasárnappal nem ér véget, egész nyáron lesznek kastélykoncertek Eszterházán, többek között Roger Norrington és a Felvilágosodás Zenekara vagy a Capella Augustina és Aandreas Spering is odalátogat egy hangverseny erejéig, és az év elején elkezdett Haydn-sorozatok is folytatódnak szerte az országban. A Haydn-év zárását egyébként Esterházy Péter most készülő drámájának bemutatásával tervezik, az írót a bicentenárium alkalmából kérték fel erre a feladatra.
Üzentek Magyar Péternek: A gyermeknevelés és a gyermekvédelem nem politikai show-műsor