Mába átmentett ősi világ

Gyimes völgye, a Székelyföld legtitokzatosabb, misztikumfakasztó vidéke a csángók birodalma. E csodálatos táj és az ott élő csodálatos emberek a hétköznapokban őrzik az aranykort, a költészet és a valóság, a misztikum és a realitás ősi egységét.

2009. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zsigmond Dezső, a kiváló rendező utóbbi filmjeiben rátalált az ősi magyar föld mítoszteremtő aurájára. A Csigavár, a Józsi nővér, az Aranykalyiba című munkáiban a mai székelyföldi és a csángó magyar valóságot a költői dokumentarizmus filmes eszköztárával jeleníti meg. Művészi erejű képekben járja körül a tájakat és a tárgyakat, sokjelentésű metaforává finomítva a dokumentumot. Bizonyos értelemben e folyamat fordítottja játszódik le abban a filmben, amelyet az idei szemlén még Vadlány–Boszorkánykör címen vetítettek, a ma esti, Uránia nemzeti filmszínházas premieren már a könnyebben megjegyezhető Boszorkánykör címet viseli.
Elbűvölő, titokzatos, balladai homállyal körüllengett misztikus történet jelenik meg a mozgóképes költészet eszközeivel, amely olykor átevez a dokumentumfilmbe anélkül, hogy a történet elveszítené a polifóniáját és művészi erejét. Zsigmond Dezső elénk varázsol egy gyimesi balladát a vadlányról, aki bajt hoz a bűvkörébe – a boszorkánykörbe – került férfiakra. Az eredeti misztikus, erotikus történet egy vadon élő boszorkánylányról szól, akit a titokzatos hegyekben élő vadászok megszelídítenek, magukhoz édesgetnek. Ám, amikor a lány egyszer csak hosszú hallgatás után megszólal, és elsírja, hogy gyermeke van, a kemény életű, de alapjában jó lelkű férfiak megszánják és elengedik. A legenda számos változatban tovább szövődött a mesébe illő vidéken, földúsítva erotikus szálakkal, amelyek szerint a vadlánnyal kapcsolatba kerülő férfiak mind eltűnnek, vagy szörnyű halált halnak.
A fim vezérfonalát képező történet modern, misztikus krimi. Egy gyönyörűséges parasztaszszony – valójában vadlány – (Tankó Erika) áll a középpontjában kinek férjét különös körülmények között megbicskázták, de a nyomozást folytató rendőrök – Kurkó János és Trill Zsolt – eltűnnek. A nyomozás során mondják el a gyimesi falvak, esztenák, kunyhók lakói a vadlányról szóló legenda megannyi változatát. A filmről, mivel izgalmas krimitörténet áll a középpontjában, annyit ildomos elárulni, hogy a rejtélyek fölfejtése után újabb titkokra bukkanunk a tradicionális és a modern misztikus elemeket elegyítő gótikus rémmesék szabályainak megfelelően.
A film igazi nyeresége, hogy többek között a székelyföldi csodafakasztó mesevilág titkait a zsigereiben hordozó nagyszerű költők Ferenczes István, György Attila és a többiek forgatókönyve nyomán eljuttat bennünket abba a tartományba, ahol a huszonegyedik században is míves szinkronban él a keresztény misztika és a természethitű, pogány mondavilág. Az ott élő emberek még tudják a titkot, amelynek segítségével a hétköznapi ember is közvetlen kapcsolatba kerülhet Istennel, de akár a sátánnal is. A Boszorkánykör a nagyszerű és rettenetes s a csodálatos és alantas, ezerarcú konkrét világ és a metafizikai univerzum hitelesen megjelenített költői metaforája.
(Boszorkánykör – magyar film, 90 perc. Rendezte Zsigmond Dezső. Fogalmazza a Quality-Pictures-Cinereal.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.