Mesteri fohász a költők költőjéhez

2009. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pater noster, Dante. A nagy gondolati szintézisteremtő költőt, az Isteni színjáték megalkotóját, Dante Alighierit szólítja meg a miatyánk első két szavával Rózsássy Barbara. Önmagában is tiszteletre és figyelemre méltó, hogy az üzenetmentes, metafizika-ellenes posztmodern szövegkultusznak sokak szerint leáldozófélben lévő, de sokak által még mindig érvényesnek hitt évadján egy fiatal lírikus ahhoz a költőhöz fohászkodik, aki megteremtette a gondolati eposz, a filozofikus, Istenhez kiáltó költészet etalonját, az Isteni színjátékot. Rózsássy Barbarát Kárpáti Kamil fedezte föl.
A Stádium Kiadó köré csoportosuló fiatal költők között is különleges alkatnak, érzékeny, magányos, a verseiért szinte soronként megszenvedő fiatal lírikusnak számít, aki a Lépcsők a csendbe (1996) és a Huszonötödik óra (1997) című antológiák után 1998-ban debütált A suttogással teli szoba című önálló verskötettel. Kárpáti Kamil a kötethez illesztett kisesszében úgy jellemezte őt, hogy versei tiszták, és az átlátszóság tökéletes érzetét keltik. Nem könnyű sors várományosa az, akiben a Holnap, az alig vagy a távoli jövő a következő képzeteket kelti: Mikor kilépsz az ajtón, / nem fogják a kezed. / Egyedül indulsz, / hogy istenek lábát súrolva / földig hullj aztán. E költemény nem csupán egy múlékony halálhangulat megfogalmazása, valójában azt tárja elénk, hogy a fölemelkedés a mennybe, valamint az alászállás a földi poklokra számunkra követhetetlen ritmusban testesítik meg a létezés különféle végleteit. A formai tökéletesedés és a lelki önépítkezés következő állomása volt a Barlangnyi álom című 1999-ben megjelent kötet, amely nyolcvankét szonettet tartalmaz. A kötött, hihetetlen fegyelmet feltételező klasszikus versformán belül kísérletező hajlandóság, szeretetsóvárgás, Istenhez kiáltó szándék együtt feszül, mitológiai utalásokkal és az újkori létezésre jellemző, ezredvégi képekkel és életérzésekkel, a harmóniasóvárgás és a harmóniavesztés együttes és hiteles ábrázolásával. A legújabb, a Pater noster, Dante című kötet formai szempontból is tiszteleg a címben megszólított géniusz előtt, tercinák és sestinák jelzik a ritmusvilág továbbfinomulását. És hitelesen finomul a létezés kínja is Rózsássy Barbara verseiben. A költő átéli, és ha kell, elutasítja a jelenkorra jellemző szörnyűségeket és az egyetemességet megtestesítő örök fény forrása, megtestesítője, hordozója, a Nap felé törekszik: „tömeg ha zsong, sötétlik ég, vakul szem / – habár talán sosem nézett a Napba. / Emeld magad ki inkább, szabadulj meg, / lelked bízd kékbe húzó madarakra.” A költőnő már az első kötetére megkapta a fiatal lírikusok rendszerváltozás után megalapított Gérecz Attila-díját, amelyet az alapító, Kárpáti Kamil 1956 mártír költőjéről, cellatársától, Gérecz Attiláról nevezett el. Rózsássy Barbara a napokban megkapta a Falu Tamás-díjat, amelyet Ócsa városa alapított kiemelkedően tehetséges fiatal költők díjazására.
(Rózsássy Barbara: Pater noster, Dante. Holdudvar könyvek, 2008. 90. oldal, 1950 Ft)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.