Nem öröm a kórházak megbírságolása

Nem tartom teljesíthetőnek a kórházvezetők kérését, hogy a finanszírozási nehézségek idején ne büntessük az egészségügyi intézményeket a pénzhiányból eredő mulasztások miatt – szögezte le lapunknak adott interjújában Kovácsy Zsombor. Az Egészségbiztosítási Felügyelet napokban távozó elnöke szerint az olyan volna, mintha a rendőrség az elkövető anyagi helyzete alapján döntene egy közlekedési szabálysértési ügyben.

2009. 07. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mi volt a lemondásának valós oka?
– Úgy éreztem, számot vetve az eddigi pályafutásommal, hogy van egy pont, ami után már nem tudom teljes erőbedobással ezt csinálni.
– Feleslegesnek érezte a munkáját, amiért megállapításainak gyakran nem voltak valós következményei?
– Tisztában vagyok azzal, hogy mi csak tükröt tartunk az egészségügyi rendszer elé, és az, hogy ebből mennyi hasznosul, az már más szempontok alapján dől el. Nem szabad egy köztisztviselőnek sértődöttnek lennie, ha a javaslataiból nem lesz jogszabály. Nem éreztem csalódást, mert nagyon sokban fejlesztette az egészségpolitikai gondolkodást a szervezetünk létezése.
– A kórházak vezetői és a gyógyszercégek képviselői gyakran azzal vádolták önöket, hogy karhatalmi módszereket alkalmaznak. Azt állították, hogy berontottak az irodákba – mint valami kommandó –, majd lefoglalták a számítógépeket és a dokumentumokat. Valóban ilyen kemények voltak?
– Nem. Csak jogszerű eszközöket használtunk. Ezt mutatja, hogy a határozatainknak csak hét százalékát támadják meg bíróságon, s ezek kilencven százalékából nyertesként kerülünk ki. Ez az állami hatóságok tapasztalatai alapján nagyon jó arány.
– Mit gondol a kórházvezetők azon kéréséről, hogy a finanszírozási nehézségek idején a felügyelet ne szankcionálja azokat a mulasztásokat, amelyek pénzhiányból erednek?
– Nem tudom elképzelni, hiszen a biztosítottak jogvédelme nem szenvedhet csorbát. Egyébként is nagyon nehéz egy mulasztásról kimondani, hogy finanszírozási nehézségek okozzák. Ez olyan lenne, mintha a rendőrség az alapján döntene egy közlekedési szabálysértési ügyben, hogy az elkövető milyen anyagi körülmények között él. Vannak olyan hangok persze, amelyek azt mondják, ne sújtsuk még jobban az egyébként is bajban lévő egészségügyi intézményeket. Természetesen nem annak örülök, hogy nehéz helyzetben lévő kórházakat bírságolhatunk meg. Ezt szükséges rossznak tartom a szabályok betartatásának érdekében.
– Nem érzi, hogy a politika kihátrált ön mögül?
– Számunkra az Egészségügyi Minisztérium továbbra is első számú szakmai partner, s élvezzük a támogatását.
– Nem a felhőtlen együttműködésről árulkodik, hogy kormánypárti politikusok rendre felvetik a felügyelet megszüntetésének szükségességét, miközben három éve hatalmas eredményként jelentették be a létrehozását.
– Természetesen a kormány felől és az ellenzéki oldalról mindig érik kritikák a szervezetet, de nagyon örültem, hogy ezek soha nem a munkánkra irányultak, inkább a „hogyan továbbról” szóltak. Erről pedig azért lehetnek viták, mert megváltozott a környezet, a tervekkel ellentétben nem jött létre több-biztosítós rendszer.
– Nem neheztelt amiatt a kormánypárti politikusokra, hogy a Csehák Judit egykori szocialista egészségügyi miniszter vezette beteg- és ellátottjogi közalapítvány megszüntetését soha nem vetették fel? Pedig a sok száz millió forintos állami támogatásból működő szervezet kevésbé végzett látványos munkát.
– Nem neheztelhetek azért, mert valaki nem hozza szóba a betegjogi közalapítvány megszüntetését, hiszen ez a szervezet is fontos feladatot lát el, a betegjogok kérdésében közvetít az állami és civil szféra között.
– A felügyelet is hasonló feladatot lát el. A kormánypárti politikusok éppen azzal érveltek a felügyelet megszüntetése mellett, hogy gazdasági válság idején nem kell párhuzamos feladatokat ellátó szervezeteket fenntartani.
– Nem értek egyet azzal, hogy a gazdasági válság miatt meg kell szüntetni ezt a szervezetet, hiszen ha megnézzük az állami intézményekre fordított kiadásokat, megfigyelhető, hogy mi a feladatkörünkhöz és létszámunkhoz képest nagyon gazdaságos költségvetéssel, szoros gazdálkodással, takarékosan látjuk el jogvédelmi feladatunkat, ami válságban még fontosabb. Jelenlegi pozíciómban azzal nem tudok vitatkozni, ha egy politikus felveti, hogy ezt a funkciót nem ilyen formában kell ellátni, én ugyanis a saját szervezetem iránt elfogult lehetek.
– Melyek voltak az elmúlt három év legfontosabb eredményei?
– A politikamentesség és a szakmaiság fenntartása. Továbbá az az indikátorrendszer, amely a nyilvánosság számára adatokat szolgáltat az egészségügyi ellátás minőségéről. A betegek tudhatják, hogy bizalommal fordulhatnak a mi intézményünkhöz, hiszen ha tudunk segíteni, nem küldjük el őket egy második, harmadik hatósághoz, hanem kivizsgáljuk az ügyet, és döntést hozunk benne.
– Mihez kezd ezután?
– Ügyvédként dolgozom majd.
– A felügyeletnél sok betegpanasszal találkozott. Csak nem fog ezekből műhibapereket indítani?
– Természetesen ugyanazokkal az ügyekkel nem foglalkozhatok majd, amelyek a felügyelethez kerültek, hiszen az ügyvédekre nagyon szigorú összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.