A költő, akinek kertje az egész táj

Esztergom előhegyi tartományában, a Babits Mihály utca 11. szám alatti ház tornácáról az érkező elé tárul a főszékesegyház és a Duna karéjába font érseki város időtlen panorámája. Babits Mihály, a huszadik század egyik legjelentősebb költője 1924. március 27-től 1941-ben bekövetkezett haláláig e villában töltötte életének számos jelentős pillanatát.

2009. 08. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tóth Franciska Babits Mihály-díjas irodalomtörténész, irodalmi muzeológus, a Babits-emlékház kurátora lenyűgöző, a szó legnemesebb értelmében megszállott munkával varázsolta az esztergomi Babits-villát a május 7-i megnyitóünnepre korhű emlékházzá, interaktív, életművet és korszellemet megidéző kiállítás helyszínévé. A gyönyörű kertből a verandára lépőt az irodalom géniusza fogadja. Korabeli rádióból szólalnak meg Babits művei kiemelkedő előadóművészek: Mensáros László, Bács Ferenc, Sudár Annamária és a költő saját előadásában. Az összeállítás a Babits Mihály-emlékház örökös hangjai címet viseli, anyagát Tóth Franciska Babits esztergomi tárgyú műveiből válogatta.
A fiatal irodalomtörténész válaszol kérdéseinkre. Sipos Lajos, az ELTE professzora ösztönözte egyik legjobb tanítványát, hogy írjon szakdolgozatot Esztergom és Babits kapcsolatáról, s szinte az isteni gondviselés tette őt a ház kurátorává. A város polgármestere, Meggyes Tamás mintegy 52 millió forintot adott a ház teljes megújítására, s egy OKM-pályázat négymilliója fedezte az állandó kiállítás költségeit.
Tóth Franciska Ágoston István belsőépítész segítségével élő teret hozott létre, amelyben megjelenik Babits Mihálynak, az antikvitás költőjének, a klasszika-filológia kutatójának, fordítójának szellemisége. Koncepcióját sűrítve fejezi ki a Horatius-idézet: Non omnis moriar – Nem halok meg egészen. Minden alkotó azt reméli, hogy belőle a jobbik része, magyarán minden, amit létrehozott földi útja során, halhatatlan. Ha ez igaz, akkor nemcsak a szellemi örökség maradandó, hanem rajta keresztül az alkotó személyisége is örökké él. Ezért, ha egy költő házában az irodalmi kultusz nyomdokát követjük, akkor szent helyre lépünk. – Eme szakrális aurát próbáltam élő térré finomítani – foglalta össze az irodalomtörténész.
Tóth Franciska elárulja, hogy a veranda 1924-ben még nem volt beüvegezve, és a költő kedves helye lett, amelyet így jellemez: „otthonos tájkép néz rám, meghitten mosolyogva, verandám üvegkockáin át, friss színekkel, mint egy rajhálós karton”. S valóban, az ablak keretei a költő szavainak illusztrációjaként mintegy felosztják a tájat. A tárgyak korhűek, de jelentős hányaduk nem volt a Babits család tulajdona. A költő 1941-es halála után a ház pusztulásnak indult, amelyet az 1961-es múzeummá nyilvánítás legfeljebb fékezni tudott. A felújításra Ágoston István szinte darabról darabra vásárolta vissza vagy szerezte meg a tárgyakat, ebben a fotók nagy segítséget nyújtottak. A lapozó – Tóth Franciska összeállítása versekből, prózákból, képekből csodálatosan harmonizál a rádióból szóló hanganyaggal és a beszélő tárgyakkal.
A dolgozószobában található az ágy, ahol a gyilkos kór elhatalmasodásával egy ütemben fokozódtak haláláig a költő szenvedései. Láthatók a dolgozóban a Jónás könyve sorai, Szophoklész Oidipusz-fordítása s a Beszélgető füzetek; mindezek jelzik, hogy Babits élete utolsó pillanatáig írt, fordított. Az asztalon állt az írógép. Tudjuk, hogy Babits írás közben föl-alá járkált. Az írógép korhű, de az eredetije a Petőfi Irodalmi Múzeumban van.
A házban történt egy kisebb könyvtár-rekonstrukció is. Tóth Franciska felfedezőútra indult a szakirodalmi adatok alapján könyvesboltokban, antikváriumokban, bibliotékák raktáraiban, amíg nem talált olyan korabeli könyveket, például az Ó- és az Újszövetséget, Jókai, Vörösmarty, Vas Gereben, Garay János köteteit, amelyek akár Babits könyvei is lehettek volna. Központi helyet foglal el a házban Jelenczki István Holt próféta a hegyen című filmkölteménye a falitéka, Ágoston István zseniális munkája mögött. – Szerintem kevés irodalmi múzeum rendelkezik saját filmverssel – teszi hozzá Tóth Franciska.
Amikor a látogató elragadtatását fejezi ki Tóth Franciska nagyszerű munkája iránt, ő szerényen azt feleli: csapatmunka. A már említett segítők, a színészek, a zenészek, muzeológusok mellett nélkülözhetetlen volt Horváth István régész, az esztergomi Balassa-múzeum igazgatója hatalmas tárgyismerete. Az állandó idegenvezető, Kiss Eszter nélkül megvalósíthatatlan lenne a Babits-emlékház folyamatos működtetése.
A sok szépségtől és a magasságtól szédülve pillantunk alá a külső tornácról. Babits okkal írta: „kertem az egész táj”. Ideillik egy másik idézet a Szent István városa című írásból: „a modern főtemplom méltó emlékműve az ezredéves Nagy-Magyarországnak, szimbóluma a Szent István-i eszmének. Egy magyar San Pietro a hozzá tartozó magyar Vatikánnal.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.