Lángelmék kora és Napóleon

2009. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Madarász Imre irodalomtörténész több mint huszonöt kötettel vált negyvenhét esztendős korára az olasz irodalomtörténet szaktekintélyévé. A debreceni tanszékvezető professzor életművének középpontjában Vittorio Alfieri (1749–1803) költészetének kutatása áll, de nem tér ki a kortárs irodalom kihívásai elől sem.
Friss tanulmánykötete, A legfényesebb századforduló – Tanulmányok a XVIII–XIX. század olasz irodalmáról című kötetében a géniuszok koráról elmélkedik. Példátlan fénykornak nevezi ama két évszázadot, amelyben ennyi nemzet termett egy időben lángelméket. E korban alkotott Rousseau, Balzac, Stendhal, Kant, Fichte, Hegel, Goethe, Schiller, Hölderlin, az orosz literatúrából elég csak Puskint, Lermontovot, Dosztojevszkijt említeni. A magyar irodalom bőséges tárházát aligha kell bemutatnunk, hiszen ebben az időhorizontban kell elhelyeznünk Bessenyei, Csokonai, Petőfi, Arany életművét. Madarász Imre e fényes üstökösöket viszonyítási pontként veti össze az olasz irodalom hasonló nagyságrendű íróival és filozófusaival. Kedvenc költője, példaképe, Vittorio Alfieri sem maradt ki a kötetből, aki egyszerre volt humanista és zsarnokellenes, magányos, romantikus gondolkodó és az emberi szabadság filozofikus eszmei forradalmára. A halál és a halhatatlanság, az elmúlás és az öröklét kérdéseiről Ugo Foscolóval, a halálköltészet szellemóriásával kapcsolatban elmélkedik. Példaértékű az a tanulmánya, amelyben a kor harmadik költőgéniusza, Alessandro Manzoni Május ötödike című, Napóleonról szóló versének eredeti olasz változatát és a magyar fordításokat szinkronban elemzi.
Ez utóbbi nagy tanulmány híven modellezi Madarász Imre munkamódszerét, amellyel az olvasó számára is észrevétlenül teszi izgalmassá, vonzóvá kevésbé népszerű témáit is. Azzal a sokak számára ismert, de mégsem igazán köztudott ténnyel kezdi dolgozatát, hogy elmondja: Bonaparte Napóleon az a történelmi személyiség, akiről eleddig a világon a legtöbb könyvet írták. Elfogulatlanul, az ítélkezés szándéka nélkül írja le a valószínűsíthető okokat. Azt már sokan kimondták, hogy Napóleon a francia forradalom egyik kulcsszereplőjéből vált a modern típusú diktátor és világhódító prototípusává. Madarász Manzoni versének elemzésével többféle választ ad arra, miért nem kopik mindmáig Napóleon népszerűsége. Az egyik lehetséges magyarázat: a korzikai Bonaparte valószínűleg úgy került bele a halhatatlanság aurájába, mint Pilátus a krédóba. Az alakját megörökítő művészek kézről kézre adták őt, s népszerűvé tették a kétségtelenül nem mindennapi képességű zsarnokot.
(Madarász Imre: A legfényesebb századforduló – Tanulmányok a XVIII–XIX. század olasz irodalmáról. Hungarovox Kiadó, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.