Kékszakállú, tükörben, kétszer

A Kékszakállúval kezdi az ünnepi évad felnőttelőadásait az Operaház, amelyet Vizin Viktória és Szabó Bálint főszereplésével, Fischer Ádám vezényletével, Hartmut Schörghofer rendezésében láthatunk először október 11-én.

2009. 10. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó attila gazdasági igazgató. A kékszakállú herceg vára premierjéről tartott sajtótájékoztatón jelentette be Vass Lajos, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, hogy Szabó Attilát, a dalszínház korábbi produkciós vezetőjét hivatalosan is kinevezték gazdasági igazgatónak.


Ünnepi évadának egyik legfontosabb premierjéhez érkezik az Operaház: Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáját adják elő kétszer is egy este, a Wagner-napokról már jól ismert Hartmut Schörghofer két különálló, de összefüggő rendezésében. A MűPa-béli Ringjével totális sikert aratott rendező ezúttal is jól bevált csapatával érkezik: Andreas Grüter látványtervezővel, Corinna Crome jelmeztervezővel és a fettfilmes csapattal, Momme Hinrichsszel és Torge Mollerral. Nemcsak a produkció megtervezése, de a kivitelezése is nemzetközi színvonalúnak ígérkezik. Két külföldön is ismert énekesünk kapta a főszerepet: a kékszakállú herceget Szabó Bálint, Juditot Vizin Viktóra énekli mindkét verzióban. Az Operaház zenekarát Ficher Ádám dirigálja majd. A premiert október 11-én tartják.
A kékszakállú herceg várának két verziója szoros egységet alkot, két szempontból: Vizin Viktória szavaival élve mintegy tíz év különbséggel érzékelteti ugyanazt a párkapcsolati helyzetet. – Két aspektusból tudom megmutatni a női lény mivoltát – mondta az énekesnő, aki úgy fogalmazott, az elsőben egy elsőszerelmes naivát alakít, egyenes, alkalmanként levegős, suttogó hangokkal, a másodikban viszont érett nőként először meg akarja menteni a kapcsolatot, majd rádöbben, hogy ha nem lép ki belőle, akkor belehal. – Ebbe minden „kakaót” beleadok – tette hozzá. Szabó Bálint elsősorban a rendezői színház fogalmát magyarázta, és azt, hogy ahhoz a generációhoz tartozik, amelyik meg szeretné reformálni az operajátszást, és provokálni szeretné a közönséget. – A 200 kilós, lifttel alig mozgatható, vastag lábú, nagy palástos operadíva ma már nem divat – fogalmazott.
Schörghofer kulcsszóként a tükröket emlegette, elárulva, hogy ezekből sok hatalmas példány lesz majd a színpadi díszletek között, és ezekben láthatjuk majd azokat az elmosódott álomképeket, amelyek a díszlet részeként alkalmazott videók segítségével a szereplők gondolatait jelenítik meg. – Ez egy színházi kísérlet, ami nem volt még – mondta a rendező. Ahogy az alkotók szavaiból kiderült, olyasmi lesz a két értelmezés viszonya egymáshoz, mintha a nő és a férfi ugyanazt álmodnák, de mégis másképp tapasztalnák, élnék meg az élményt.
Fischer Ádámot már harminc éve foglalkoztatja a gondolat, hogy A kékszakállút egy este, két összefüggő rendezésben mutassák be, Schörghoferrel 15 éve beszéltek róla először. Mint mondta, a két rendezés zeneileg sem lesz egyforma, de az eltérések olyan minimálisak lesznek, amelyek beleférnek Bartók szigorú előírásaiba, és amelyek szavakkal nehezen megfogalmazhatók. Éppen ezért nem is lesz külön partitúra, a különbségeket nem rögzítik papíron, azokat pusztán a karmesteri kézmozdulatok irányítják majd.
– Magában az élményben összességében lesz a különbség – mondta. A kékszakállú herceg várát október során még négyszer láthatjuk: 14-én, 16-án, 18-án és 24-én.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.