Szimfónia életről, halálról

Nagy öröm, ha egy-egy élő klasszikus új versekkel jelentkezik. Fokozza jó érzéseinket, ha az új művek méltók az életmű elévülhetetlen értékeihez, s ráadásul más színeket is felvillantanak. Persze, a könyv nem túl örömteli, szívderítő képet fest sem napjainkról, sem a jövő kilátásairól.

2009. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csoóri Sándor Harangok zúgnak bennem című új verseskötetében a személyes hangvétel elégikus hangnemben, gazdag és érzékletes képi világban zendül fel. Az egész könyv egy nagyszerű szimfónia az életről, a mindannyiunkra leselkedő földi halálról, az orvul reánk ugró szörnyekről és a gondolkodó ember számára igen szűkre szabott vigaszokról. Az összegzés igényével megszólaló költő nem kertel a címadó költeményben sem. Olyan világban kell neki a szó művészetével hatni az emberekre, „amikor már a szónak sem volt szíve /és a levegő is bűnnel volt tele / s a kényes Hold a föld alá futott”. A szó, Isten igéjének és az emberi érintkezésmód magasrendű eszközének alapegysége vigaszul szolgálhatna a mai vaskorban, ám igen nagy baj van, ha a tagolt beszéd is lélektelenné válik.
Csoóri öt ciklusra tagolta a kötetét, a nyitóegység a Várom az őszi esőket lefesti, hogy az érett korba érkezett ember fogékonnyá válik a szelíd őszi színek és hangok iránt. Ezekben a versekben, ahogy a kötet egészében is, jelen van a haza, az egy nyelvet beszélő magyar közösség iránti mérhetetlen felelősség is: „túl sok megkésett ünnep és vigasz, / de sértetlen órám / és sértetlen hazám nem volt nekem”. A nemzetben és a népben gondolkodó embernél a létfilozófia démonaival folytatott küzdelem is összefonódik a magyarság jelenéért, jövőjéért érzett aggodalommal, ahogy az idézett Láthattátok, hogy barbárnak születtem című remekbe szabott versben is tapasztaljuk. Magas szinten fogalmazza meg a költő küldetését is: „A költők verseket írtak az égre, / a vaskapukra s a benzineshordókra” – így történt boldogabb időkben, szerencsésebb országokban. Nekünk, e honban, melyre csak azért is és okkal-joggal vagyunk büszkék, a költő missziója imígyen hangzik: „én pedig ronda, sebhelyes köveket / hordtam egyenként halomba, hogy nekem is maradjon valamim, / amire emlékezem”.
A Húsvét küldönce című ciklusban a feltámadás és az élet korszerű újjáértelmezése szólal meg ezer hangon, a halottak, az újratemetendő halottak emléke és a húsvét reménye együtt, egymás szólamait erősíti. „Hátha egyszer én leszek húsvét / új küldönce, aki égre emelt / ásóval közlekedik / és egy földig érő lepedő lobog utána.” A Ne vigy engem, Tavasz, kísértésbe ciklus a természet újjászületésének évszakát párosítja össze a halál kísértésével. A költő kérleli a Tavaszon át az egyetemesség Urát is, hogy maradhasson még, hiszen a természet legkisebb egysége is hordozza a teremtett világ utolérhetetlen szépségét: „Látok egy fakunyhót én is a világ szélén, / olyan egyszerű, mint a falevél, / ha rásüt a tavaszi Nap, / Elég lenne nekem templomnak, szállodának.” Az élet teljességéhez tartozik a társ, aki a költő számára a múzsa, az élet értelmét konkrétan is megjelenítő asszony. „Ha nem vagy itthon, én sem vagyok itthon” írja a negyedik ciklus címadó versében, mintegy jelezvén, hogy az erkölcsös élet magasrendű igényével élő ember számára a feleség valóban az élet jobbik felét jelenti, aki nélkül az otthon fogalma is értelmezhetetlenné válik.
A záróciklust a nemzeti irodalom legértőbb irodalomtörténésze, a felejthetetlen barát, Kiss Ferenc siratóverse fémjelzi. A lelkünk is elfeketül az eszmetárs temetésén: Sáros a szívünk.
A kötet egészében is számba veszi a világot, megérzékiesíti annak minden pólusát. A szeretet, a barátság, a hazai tájak, a természet, az évszakok rendje, az élet és a halál szinte minden színe és árnyalata felbukkan benne.
Nem véletlenül hordozza egyszerre a csak azért is bizakodás és az elkeseredettség érzését a kötetzáró költemény. Bárhová is menekülünk el olykor ideiglenesen a világból, akár idegen tájakra, akár belső emigrációba, sietésre ösztökél bennünket a haza iránti vágyakozás, ami szükségképpen párosul az elvesztés lehetőségétől érzett örökös félelemmel. Sietünk haza, aggódva, „Hogy megvan-e még?
(Csoóri Sándor: Harangok zúgnak bennem, versek, Nap Kiadó, 2009, 90. old. 2500 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.