Támogatás nélkül

Tizenöt éve alakult meg Nagyváradon Erdély egyetlen támogatás nélkül, folyamatosan működő magyar magánteátruma, a Kiss Stúdió Színház. A társulat nagy sikerrel mutatkozott be csütörtökön este az Aranytízben az Üzenet az otthoni hegyeknek című Wass Albert-kompozíciójuk kétszázadik, jubileumi előadásával.

2009. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A színház alapítói, Kiss Törék Ildikó színművész, Varga Vilmos rendező, színész az értékes, időtálló magyar irodalom megismertetésével, a hagyományok átörökítésével és újszerű törekvések megvalósításával foglalkoznak. Varga Vilmos, a színház alapítója mesélt a kezdetekről: a 90-es évek első felének végén gondoltak egy merészet és nagyot Kiss Törék Ildikóval, és belevágtak egy színház megalapításába. Korábban mindketten harminc évig voltak a Nagyváradi Állami Színház társulatának tagjai, amely 1994-ben mélyponton volt. Varga Vilmos szavait idézve: pénz nélkül, hittel, tapasztalattal és eszményekkel, nemes irodalmi alkotásokat tartalmazó könyvekkel megkísérelték azt, ami lehetetlennek látszott: önálló magyar stúdiószínházat alapítani Erdélyben. Csak magukra számíthattak. Varga Vilmos Bukarestben elvégezte a rendező szakot is. Három szakember két személyben, két színész és egy rendező, akinek nem kell pénzt adni, eleve adott volt – emlékezett Varga Vilmos.
Az avató előadás 1994. március 26-án, a színházi világnap előestéjén volt Játsszunk színházat címmel. Azóta eltelt tizenöt esztendő – emlékezik Varga Vilmos. Állandó társulatuk nincs, főként a váradi színház művészeit szerződtetik egy-egy előadásra. A Kiss Stúdió Színház Nagyváradon, a várad-olaszi református templom melletti régi, gyülekezeti pinceteremben működik, hála fő támogatójuknak, Tőkés László püspöknek. Ez hatvan-hetven néző befogadására alkalmas. Másfél évtized alatt ezernégyszáz előadást, száz előadott darabot vittek színre. Az utóbbi időkben, ha lehetséges, két személyre hangolják a darabokat, ugyanis egyre kevésbé van pénzük arra, hogy színészeket „vásároljanak” a nagy társulatoktól. De a szükség mindig izgalmas, kísérleti megoldásokat szül. Varga Vilmos nyolc személyre írta át Madách Imre Az ember tragédiája című ötvenszereplős művét, amely Németországban német nyelven mindig is népszerű volt. A nagyváradiak először vitték el a darabot magyar előadásban német színpadokra, majd az Ipolyságban, Szlovéniában, Erdélyben és Gyulán mutatták be. Fő törekvésük az volt, hogy Madách mondanivalója ne sérüljön – mondta Varga Vilmos.
Varga Vilmos nemrég jelentette meg a Szót fogadtam Madáchnak című könyvét, amelyben öszszefoglalja a Kiss Stúdió Színház ars poeticáját, tizenöt év történetét. A kötetben lapozgatva számos előadás forgatókönyvével találkozhatunk. Mi is láttuk az Egyszer Mátyás király című reneszánsz színpadi játékot Arany János, Czuczor Gergely, Harsányi Zsolt, Jankovich Ferenc, Kiss Dénes, Kisfaludy Károly, Lengyel Dénes, Kocsis István és Móra Ferenc művei alapján. A budavári magyar nyelv és magyar könyv ünnepén aratott sikert a Magyar vigasság, a Zilahy Lajos, Karinthy Frigyes, Lázár Ervin és Molnár Ferenc művei alapján írt produkció.
A Megfogyva bár, de törve nem című történelmi látomás a magyar szellemtörténet ezerötszáz évét foglalja össze. Számos előadói kompozíció szerepel a repertoárjukban, elismeréseik közül kiemelkedik a Magyar Örökség díj, amelyre az alapítók kiváltképpen büszkék. A függetlenség és a magyar elkötelezettség tartja bennünk a lelket, de a támogatások hiánya olykor kétségbeejtő állapotokat teremt – vallja be Varga Vilmos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.