Ünnepel a Térszínház

Negyven éve alakult meg a jelenleg Óbudán működő Térszínház. A jubileumi tárlatot Csomós Miklós, a Fővárosi Közgyűlés kulturális bizottságának alelnöke nyitotta meg. A színház alapító-igazgatójával, Bucz Hunor rendezővel, egykori 1956-os nemzetőrrel beszélgettünk, aki társulatával ma és holnap este Hervay Gizella-előadóesttel ünnepli meg a teátrum jubileumát.

2009. 10. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen Szamosvári Gyöngyvér és Zanotta Veronika próbálja a Levél a föld alól című Hervay Gizella-estet a színházban, lármafával, gardonnal, táltosdobpergéssel. A november közepéig látható jubileumi kiállítás mottója egyben rendezői ars poeticája is: „A szimbólumok kiszaladnak alólunk, vagy mi menekülünk előlük. Így aztán a színházunk is bizonytalan. Íme, a színház maga az élet. A születés és a halál az egyetlen tény, amiben részesülhetünk, és hogy közte mi van, az a titkok titka.”
A régi előadásokat, elhunyt pályatársakat megidéző fotók, jelmezek, maszkok egy-egy stációjára a színház jelképe, totemállata, a csiga vezeti a nézőt. A csiga átmászik a beretva élén is, meséli a rendező, és a Térszínháznak ezt gyakran meg kellett tennie.
Első munkájukat, a Medvetánc oratóriumot 1969 őszén–telén próbálták, 1970-ben mutatták be a Csepeli Munkásotthonban. A mű az első, a versszínpadi korszaknak is nyitánya volt. Eszmei középpontjában Weöres Sándor négy sora állt: „Egyszerre két este van / Mindkettő csak festve van / Harmadik az igazi / Koldusként áll odaki.” Ezzel summázták a németek alól felszabadult és a Vörös Hadsereg által megszállott ország helyzetét. Ama nyitány és a mai Hervay Gizella-est között volt nyolcvanhárom előadás, az esti premier a nyolcvanötödik bemutatójuk lesz.
Nehéz volt a pályakezdés. Kezdeti korszakukat a versszínpadi jelleg határozza meg, munkájukat a Csepeli Munkásotthonban honismereti szakkör paravánja mögött kellett elkezdeni, mert Bucz Hunor egy korábban betiltott munkája miatt rendező nem lehetett. 1972-ig tűrték őket, egy-két előadás után minden kompozíciójukat leállították, ahogy a Medvetáncot is. Rövid ideig élt a színpadon a Befed ez a kék ég című versszínpadi összeállítás, amely a Halotti beszédtől Zrínyi költészetéig számos művet magában foglalt. Ma már hihetetlen, hogy bár a közönség a címadó verset háromszor visszatapsolta, a darabot betiltották azzal az indokkal, hogy „nyilvános hittanóra”. A valódi ok az volt, hogy a török megszállást sirató versekről mindenkinek az 1956-os forradalom vérbe fojtása jutott eszébe. A rossz lelkiismeret ott is áthallásokra talált, ahol esetleg nem volt célzatos a rendezés: már a Csongor és Tünde bemutatójától is féltek. A Balladák könyve szertartásjátékukat a Ganz-Mávag Művelődési Házban kellett előadni. Aztán tovább költöztek a MOM-ba, majd Újpestre, a Derkovits Ifjúsági Klubba. Ott amatőr színházzá alakulhattak, mert nyertek egy Országos Közművelődési Tanács által kiírt pályázatot színjátszóműhely megalapítására.
A második korszak, az amatőr színházi működés jelenős előadása volt 1983-ban Weöres Sándor művének, A kétfejű fenevadnak az ősbemutatója. A tiltó reflexek itt is működtek, onnantól kezdve Újpesten csak tanfolyamokat tarthattak. Nem csüggedtek, számos tehetséges fiatalból neveltek versszerető embert, akiknek egy része azóta a Térszínház tagja. ’86-ban azzal száműzték a társulatot Óbudára, a Fő tér 1. szám alá, hogy az újpesti épület tatarozásra szorul – akaratlanul is jót tettek velük, hiszen a Térszínház azóta is itt működik.
1987-ben kezdődött, s máig tart a Térszínház harmadik, pályázatiszínház-korszaka. Ami magyarul azt jelenti, hogy profi felkészültséggel működnek, független színházi műhelyként. Pályázatról pályázatra araszolva születtek meg olyan legendás előadások, mint Szophoklész Antigoné, Czakó Gábor Disznójáték, Samuel Beckett Godot-ra várva, Páskándi Géza A vigéc, Ionesco A kopasz énekesnő című darabja.
– A helyzet azóta egy-két reményteljesebb időszaktól eltekintve nem sokat változott. Az átkosban mindig kitaláltak valamit a cenzúrázásra, pedig minden előadásnak elsősorban metafizikai célja volt. Mondhatnánk, soha nem mi politizáltunk, hanem ők, „azok”, ahogy a hatalom képviselőit neveztük – véli Bucz Hunor. Ma már nem működik a nyílt tiltás, de az általános népbutítás sajnos igen, médiában, színházakban egyaránt. S működik a pénz cenzúrája, bizony, akik a Térszínházban küszködnek, a létminimum határán élnek. De még ennél is szörnyűbb, hogy tudomásul kell vennünk az ország jelenlegi helyzetét – mondja végül a rendező. A szerdai és a csütörtöki bemutató az októberi forradalom előestéjén végeredményben arról szól, hogy a „harmadik Trianont” éljük. Nem véletlenül választottuk Ady nemzethalált vizionáló költészetének leghitelesebb folytatóját, Hervay Gizellát, aki most lenne hetvenöt éves. 1956 emlékünnepén mi arról szólunk, hogy a mai kurzus elárulta a forradalmat – zárja beszélgetésünket Bucz Hunor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.