Jarmusch hervasztó virága

Muray Gábor
2009. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Próbálok jóindulatúan nem elaludni Jim Jarmusch (Hervadó virágok, Szellemkutya, Halott ember, Éjszaka a földön) kritikusugrató filmjén, nyújtózkodok, nyakamat ropogtatom, szememet dörzsölöm, kár, hogy egy presszót (vagy kettőt) nem ittam meg előtte, de hát a nyavalya törje ki, egy Jarmusch-filmről ki sejtette volna, hogy még ébren tartani sem lesz képes?
Az irányítás határai az amerikai szerzői film pionírjának merénylete a kultúrsznobok ellen: ez netán valami hecc, provokáció lehet? Összeesküvés-elmélet? Netán blöff? Nem könnyítem meg a néző dolgát, döntse el maga.
Ez a rejtélyes idegen (Isaach De Bankolé), ez az öltönybe öntött viaszfigura, meghatározhatatlan és megfoghatatlan lény jön-megy Spanyolországban, aprócska papírfecnire írt utasításokat hajt vége, amelyeket gyufaskatulyában kap meg, s amelyeket két presszókávéval öblít le, követjük őt, lessük minden mozdulatát, próbáljuk megfejteni a gondolatait, de hiába. Jarmusch végzetesen minimalista filmjében nincsenek magyarázatok, okok és miértek, nem tudjuk meg, ki a rejtélyes idegen, s mit akar, filmsztárok alakította (Tilda Swintontól Gael García Bernálig) kulcsfigurákkal találkozik, s megy tovább a rá szabott, film noiros útján, hogy végül leszámoljon a valóságot irányító Bill Murrayval egy atombunkerben. Nem egy dadaista mű szüzséjét ismertetem, inkább mintegy csak érzékeltetem: az égvilágon semmi ép ésszel felfogható nem történik Jim Jarmusch hervasztó filmjében, épp csak a szemembe égő spanyol lelki tájak, épületrészletek, városképek és a negyedóránként elhangzó, ars poeticaszerű bölcseletek maradnak meg: „Minden aszerint változik, milyen üvegen át nézed”, „A legjobb filmek azok, amelyekről nem tudjuk, láttuk-e, vagy csak álmodtuk őket”, „La vida no vale nada” (Az élet nem ér semmit) stb.
A kérdés pedig marad. A William S. Burroughs hetvenes évekbeli esszéjétől kölcsönzött cím (The Limits of Control) itt a szavak és tettek ellenőrző erejére utal. Kimondásra és ki nem mondásra. Cselekedetekre és nem cselekvésre. Történésre és meg nem történésre. Jarmusch látványosan filozofál a világ látszólagosságáról, a relativitásról, irányításról és összeesküvésről, a szubjektum fontosságáról, és a képzelet erejéről, mégis, filmje az azonosulás lehetőségének hiánya miatt puszta provokációnak hat, csipkelődésnek, nyelvöltögetésnek: kedves sznobok, ha ezt is beveszitek, bármi lehet művészet. De – és most maradjuk a Spéter Ezsébet-i mélységnél (magasságnál?) – minden igaz, még az is, ami nem.
(Az irányítás határai. Színes, feliratos, spanyol–angol–japán krimi, 116 perc, 2009. Rendező: Jim Jarmusch. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.