Köszöntő a teátrumban

Csütörtökön este, a Komédium Színházban Kurucz Róbert rendezésében a 80 vödör levegő előadásával köszöntötte Lezsák Sándort október 30-i, hatvanadik születésnapjának előestéjén a mosonmagyaróvári színház. Az előadás után Bíró Zoltán irodalomtörténész mondott köszöntőt, utána az ünnepelt átvette Bakos Istvántól a Bethlen Alapítvány Teleki Pál-díját.

2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A drámát Lezsák Sándor 1982-ben, egy évvel a Békebeli éjszaka című első verskötetének megjelenése előtt írta. Hosszú huzavona után, Szakolczay Lajos irodalomtörténész közbenjárására jelenhetett meg a Színház című folyóirat mellékleteként a nyolcvanas évek közepén. Utána hatalmas sikert aratott Bucz Hunor féllegális Térszínházában, majd a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban. 1990-ben Lezsák úgy döntött, hogy addig nem engedi színpadra drámáit, s verskötetet sem ad ki, amíg aktívan politizál. Kivételt tett először az Attila, isten kardja című Szörényi-rockopera verseivel, majd tekintettel a születésnapra hozzájárult ahhoz, hogy a mosonmagyaróvári Theatrum ad Flexum bemutassa a 80 vödör levegőt.
A darab Öregember (Komka Tamás) és Öregasszony (Zemplenszkyéné, Rujder Éva) kálváriáját és tragikus halálát mutatja be: hogyan teszik pokolian zárttá két ember életét az állandó rettegés abszurd következményei? Az eredeti drámában a Bács-Kiskun megyei tanyavilágban élő öreg házaspár férfi tagja fölépít a homokdzsungelben, tanyáktól övezve, de még a szomszédok szemei elől is elrejtve egy atombiztos bunkert. Ráadásul szegény feleségét arra készteti, hogy naponta háromszor légós tréningen készüljenek föl a harmadik világháborúra, az atomcsapásra. Öregembert 1945 után, a téeszesítéskor megalázták az ávósok, aztán a pufajkások, 1956 után bebörtönözték, mert krumplit vitt Pestre a forradalmároknak.
Öregasszony, bár átérzi belülről bezárt életük abszurditását, sok-sok vita után mindig enged férjének, míg abszurd csattanóként az egyik biztonsági berendezés okozza halálukat. Az új változat aktualizálja a drámát, amely 2008-ban kezdődik, s valamikor napjainkban ér véget. Az idős pár már nemcsak az oroszoktól, hanem az Európai Unió összes nagyhatalmától, Kínától és a válságtól is retteg.
A halál eljő értük, fehér ruhában, modernizált pantomimálarcban. A kiváló rendezés, az egyszerre lepusztult tanyát és modern bunkert formázó színpadkép, a főszereplők kiváló játéka vastapsot kapott. Az előadás után Lezsák Sándor elmondta: a színmű arról is szól, hogy a harc az igazságért és az ország felemelkedéséért nem ér véget a remélt választási győzelemmel: a munka akkor kezdődik el igazán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.