Mi változott az irodalmi életben?

Hanthy Kinga
2009. 11. 12. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó műsorötlet a „Tetszettek volna…”. Húsz évvel a rendszerváltoztatás után már fel lehetne mérni, honnan meddig értünk, már ha sikerül a sorozatnak gerincet adni. Vehette volna valaki a fáradságot, hogy kitalálja a fontos pontokat, és azt is, hogy konkrétan milyen legyen az azzal való foglalkozás. Vlasics Sarolta és Marton Éva például úgy döntött, hogy az irodalmi élet rendszerváltozás-folyamatát montázsokból építi fel. Bejátszásokból, régebbi mondatokból, amelyek a szerkesztői remények szerint összeállnak majd képpé. Nem álltak.
A magyar irodalmi élet elmúlt évtizedeinek története nem is rajzolható fel fél óra alatt. Még akkor sem, ha egyetlen okos ember a stúdióban nagyon összefogottan megpróbálkozik ezzel. Mert ahány okos ember ülne ott, annyiféleképpen látná. Nyilván ennek a felismerése szólt a montázstechnika mellett. Egy mondat Dallos György, egy Esterházy, Csoóri, Csalog Zsolt, fél mondat Nádas és Szentmihályi Szabó Péter, hosszabban a két szakértő: Reményi József Tamás és Szilágyi Ákos. Hogy mikor melyikük beszél, csak sejtjük. Arról van szó, hogy a diktatúra, még a szoft változata is folyamatosan kísérletezett, hogy kordában tartsa a szellemet, a szellem azonban nem politikai folyamat, ezért nem kordában tartható. Esetenként azonban korlátozható. Ezt nevezik öncenzúrának. Csengey Dénes arról beszél, hogy megvoltak a kifinomult kompromisszum-technikák, és könnyű volt elgyávulni. Őt ettől Csurka és Csoóri barátsága mentette meg. A szakértők szerint az irodalom rendszerváltozásának ideje Esterházy Termelési-regényének megjelenése (1979), az vetítette ki azt a nyelvi szemléletváltozást, ami az irodalomban lezajlott.
Hallgatjuk az összerakott okos mondatokat, és sehogy sem tudjuk kihámozni, mi is történt. Miért nem szólal meg Csurka? Már ha a múltról beszélünk. És miért nem meri valójában senki kimondani, amit a máról gondol? Mert nem lehet? Hisz a mai irodalmi élet semmivel nem kevésbé átpolitizált, mint a kilencven előtti. Éppúgy osztanak díjakat és ösztöndíjakat, mint annak előtte. Az írók politikai röpiratokat jegyeznek. Csak most nem kell hozzá bátorság. Most olykor ahhoz kell a nagyobb bátorság, hogy ne írják alá. Mert kegyet veszíthetnek, mert szembe mennek az elvárásokkal. És a kegy pénzt jelent, megélhetést. A diktatúrában még voltak sportállások. A szabadpiacon már nem nagyon, legfeljebb néhány kiválasztottnak.
E rádiós sorozat legnagyobb hibája, hogy alapvetően gyáva. Nem meri felvállalni a konfliktusokat, és főként nincs véleménye. Egy kicsi ide, egy kicsi oda, ezt ne bántsuk, ez a mi kutyánké. A vége pedig nagy langyos katyvasz. A hallgató próbálja kibogozni, mit is akartak vele közölni, mígnem rájön, hogy igazából semmit. Ha megkérnék, foglalja össze néhány mondatban, hogyan is zajlott a rendszerváltozás az irodalmi életben, csak pár név jutna eszébe, de semmi több. És nem biztos, hogy épp a legjobb nevek. Mert ki dönti el, kik a legjobbak? Pedig erről is kellene beszélni.
(„Tetszettek volna…”, Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.