Doncsev Toso a bemutatón elmondta lapunknak, hogy könyvével azt a méltatlanul elfeledett, XVIII. századi bolgár ikonfestőt akarja megismertetni mind a magyar, mind a bolgár olvasókkal, aki tíz évig élt Magyarországon. Hazánknak erről a korszakáról is úgy tanultunk az államszocialista közoktatásban, hogy a katolikus dogmatizmus, a más vallásúak és a kisebbségek iránti türelmetlenség jellemezte. A valóság az, hogy egy bolgár, bizánci ikonfestő számára Magyarország tíz éven keresztül a béke szigete és a művészi kibontakozás tartománya lehetett. Toma Visanov életművében szintézisbe hozta a keleti ortodox bizánci ikonfestészet és a nyugati, katolikus gyökerű barokk művészet elemeit, erről tanúskodnak többek között a pesti, Petőfi téri ortodox templomban és a budakalászi templomban látható munkái. Toma Visanov egy évtized múltán hazatérve megteremtette az úgynevezett banszkói iskolát, de az új stílust hazájában sokkal nagyobb ellenérzésekkel fogadták, mint Magyarországon. Ma már nyilvánvaló, hogy Visanov volt a modern ikonfestészet úttörője.
A könyv foglalkozik az ikonfestő életművének utóéletével, annak mai hatásával is. A józsefvárosi Vágóhíd utcában van a Szent Cirill és Metód templom. Doncsev Toso és a hazai bolgár kisebbségi intézmények, többek között a Voszkreszenie Közhasznú Alapítvány segítségével el szeretné érni, hogy 2016-ra, a magyarországi bolgárság centenáriumi ünnepére a templomhoz méltó freskók kerüljenek az építmény falára. Reményeik szerint a következő kormányzattól megkapják végre a segítséget céljaikhoz, s az egyetlen hazai bolgár ortodox templom méltó kincse lesz Magyarország fővárosának.
Mérgezés miatt meghalt egy pár Komárom-Esztergom vármegyében