Betyárosan fújt etnofunk zene

Fel a kalappal! – hirdeti a Kerekes Band lemeze, és bizony nem alaptalan az asszociáció a borítón látható bő gatyás, kalapos figura és a betyárosan merész új zenei stílus között, amelyet az együttes alakított ki a magyar népzene és a funky egyedi ötvözéséből.

2009. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem ma kezdték Fehér Zsomborék. Fiatalok, de már szinte gyerekként is a népzene nagy ígéretei közé tartoztak, bár akkor még kizárólag az autentikus muzsikával foglalkoztak. Azt gondolom, ez is a helyes sorrend, ha tisztességes, vállalható és maradandó „worldmusicban” gondolkodunk, igaz, ettől a meghatározhatatlan szótól leginkább a hideg ráz ki. A Kerekes nem is igazán „világzenél”, már ha létezik ilyen kategória, és nem csak a behatárolhatatlan egyvelegeket nevezzük jobb híján így. A Kerekes funkyt játszik, mégpedig a legjobb fajtából, rendkívül virtuózan, olyan ősenergiával, ahogy a közhiedelemben csak egy fekete muzsikus vagy egy cigányzenész tudja fújni a saját népe nótáit. Az, hogy a Kerekes-féle funkyról nekünk mégis a Kárpát-medence jut eszünkbe, nyilván nem véletlen. Talán a magyar népzene PR-jának hiánya, vagy csak a mi kisebbrendűségi érzésünk az oka, hogy nem érezzük a nemzetközi zenei életben is az elsők között a magunk dallamait és előadóit. A Kerekes ezen tud, és remélhetőleg fog is változtatni, az ő funkyjuk ugyanis a magyar népzenéből, a magyar népi hangszerekből táplálkozik, és éppen azt mutatja meg, hogy egy pásztorfurulya igenis képes arra, amire a drága és bonyolult szaxofon, hogy a kobzát is lehet olyan virtuózan pengetni, mint az elektromos gitárt, és hogy egy jól variált moldvai dallammal is el lehet jutni a teljes extázisig. Arról nem is beszélve, hogy a dallamok alá bemásolt, a magyar betyárvirtusról árulkodó eredeti felvételek ötlete és kivitelezése is meggyőző, a két stílus összeolvadása, az egész más gyökerű könnyűzene és a magyar népzene törés nélküli egymásba olvasztása pedig mesteri munka.
A Kerekes beemeli a magyar néphagyományt a minőségi könynyűzene világába, fiatalossá, vonzóvá és bárhol eladhatóvá teszi. Fehér Zsombor úgy fújja a furulyát, olyan hangszíneket csal ki belőle, hogy ha nem olvasnánk a lemezborítón, el sem hinnénk, hogy ez a kicsi hangszer erre is képes. Ehhez nemcsak magas szintű hangszertudás, a népzene alapos ismerete, hanem kreativitás és tehetség is szükséges. De nem válik sem sablonossá, sem nemzetközivé a játék, a magyaros íz, a magyar népzene világa védjegyként szövi át a zenét.
Régóta ismerem a Kerekest, még abból a korszakából, amikor Fehér Zsombor testvérével, Viktorral a hidegségi Tímár testvérektől tanult gyimesi dallamokat játszotta. Már akkor kitűntek a sorból stílushűségükkel és tudásukkal. Ennek megkoronázása volt a hat évvel ezelőtti autentikus gyimesi népzenét tartalmazó Fütyül a masina… című albumuk, amelyet mestereikkel közösen készítettek, és amelyről állíthatom, hogy a mindenkori magyar népzenei lemezkiadás történetének legjobbjai közé tartozik. Ezek után meglehetősen gyanakodva fogadtam az új stílust, amelynek szó szerint lehengerlő sikere győzött meg végleg: csak a népzene ilyen alapos ismerete és csak ilyen ötletgazdagság mellett érdemes az úgynevezett „worldmusic”, vagy fogalmazzunk úgy, a népzene más műfajokba való integrálásának területére merészkedni. Azt mondják, tízből kilenc betyár ezt fütyüli. Fütyüljük velük mi is, megéri!
(Kerekes Band: Fel a kalappal! Szerzői kiadás, 2008.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.