Mentőhelikopter leszállópálya nélkül?

Hetekig nem lehetett légi mentővel beteget szállítani a fővárosi Péterfy Sándor utcai kórház baleseti intézetébe, mert az eddigi helikopterleszálló helyére rehabilitációs központot és szállodát terveznek. A beruházó ugyan építtetett egy ideiglenes leszállót a kórház ebédlőjének tetejére, ám az a pilóták szerint nem biztonságos, ezért nem hajlandók használni, s nem is értik, miként kaphatta meg a szükséges engedélyeket. A tervező szerint ebben nincs igazuk.

2009. 12. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi történet. Szerettük volna megtudni a Fővárosi Gázművektől, hogy miként került a területükre a baleseti intézet leszállópályája, de a cégnél lapzártánkig nem tudtak válaszolni kérdésünkre. Mint mondták: ez egy régi történt, s a dolgozók túlnyomó többsége csak később került a gázművekhez. Egyesek szerint a leszállót az 1990-es évek elején, II. János Pál pápa magyarországi látogatásakor alakították ki, míg mások úgy emlékeznek, hogy egy, a közelben rendezett sportesemény kapcsán építették.


Hetekig a főváros távolabbi pontján található Merényi-kórházba vitték a légi mentők azokat a súlyos sérülteket, akiknek a Péterfy Sándor utcai kórházhoz csatolt Országos Baleseti és Sürgősségi Intézetbe kellett volna kerülniük. A helikopterleszálló a baleseti intézet mellett, a Fővárosi Gázművek telkén volt, ám annak földhasználati jogát eladták a Fiume Kft.-nek, hogy a cég egy rehabilitációs központot és szállodát építhessen a területre. A kft. vállalta, hogy a repülési engedéllyel már nem rendelkező régi helikopterleszálló terület helyén épít egy 37 méter magasságban lévő, végleges, minden igényt kielégítő, éjjel-nappali működtetésű, a kórház kizárólagos használatába kerülő leszállót. Amíg ez nem készül el – ami akár évekig is húzódhat –, addig egy ideiglenes leszállót alakítanak ki a baleseti intézet ebédlőjének tetején. Ez el is készült, ám a pilóták nem hajlandók leszállni rá, mondván: nem biztonságos.
– Meglepve értesültünk a változásról, előzetesen ugyanis senki nem tájékoztatott bennünket arról, hogy új leszállópálya épül – fogalmazott lapunk kérdésére Rács Tamás, a hazai helikopteres mentést végző Magyar Légimentő Nonprofit Kft. légi üzemeltetésért felelős vezetője. Megnéztük a területet, ám az nem alkalmas a leszállásra. Kicsi, szűk, nem biztonságos – tette hozzá a főpilóta. Rács Tamás szerint érthetetlen, hogy miért nem egyeztetett velük a részletekről előzetesen sem a megrendelő, sem a tervező, sem a kivitelező, sem a kórház. Az sem világos, miként kaphatta meg a terület a működéshez szükséges engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH).
– Nem vizsgáljuk, hogy a leszállóhelyet milyen helikoptertípusokkal kívánják igénybe venni. Így fordulhatott elő, hogy egy szabályosan engedélyezett leszállóhely a gyakorlatban alkalmatlan arra a célra, amire tervezték – ezt a választ kaptuk az NKH sajtóosztályától. A leszállóhely a Légimentő Kft. helikopterei számára valóban nem biztonságos, méretei miatt kisebb helikopterek részére használható – ismerték el. (Csakhogy a kiadott engedély szerint a területen kizárólag a légi mentők landolhatnak, tehát a hatóság tisztában volt azzal, hogy milyen gép használná a leszállót, ám a problémát nem jelezte – szerk.). A hatóság sajnálatosnak tartja, hogy a kérelmező nem egyeztetett a használóval a kérelem benyújtása előtt, mert – mint azt kérdésünkre adott válaszukban írják – őket kötötte a kérelem az engedélyezés során.
– Vétlenek vagyunk ebben a sajnálatos helyzetben – fogalmazott lapunk kérdésére Szunai Miklós, a Fiume Kft. vezetője. Mi azt vállaltuk, hogy amíg nem épül meg a végleges, minden igényt kielégítő leszálló, addig egy ideiglenes pályát alakíttatunk ki a kórház ebédlője fölött. Ezt mi több tízmillió forintból meg is tettük. A tervek elkészítésével megbíztunk egy szakembert – ő tervezte Magyarországon szinte az összes ilyen létesítményt –, elvégeztettük a kivitelezést, majd megkértük, s meg is kaptuk a szükséges engedélyeket. Eszünkbe sem jutott, hogy külön egyeztetésre lenne szükség a légi mentőkkel. De okulva az esetből, a végleges leszálló kialakítása előtt természetesen velük is tárgyalunk majd. A tervezőnk egyébként máig kitart amellett, hogy a terület alkalmas a légi mentők gépeinek földre tételére, külföldön ennél kisebb helyeken is landolnak ugyanilyen helikopterekkel – tette hozzá. Szunai Miklós szerint inkább személyes sértettség lehet az ügy hátterében, ám gyanújáról nem akart részleteket elárulni.
Sajnálja a kialakult helyzetet Budaházy Emil, a Péterfy Sándor Utcai Kórház, Rendelőintézet és Baleseti Központ főigazgatója is, de – mint mondta – kívülállónak érzi magát az ügyben. Az egyeztetés, a tervezés és a kivitelezés érdemben nem tartozott rájuk, hiszen nem a kórház büdzséjéből épült az ideiglenes leszálló – szögezte le.
Az ÁNTSZ közreműködésével egyébként nemrég megállapodtak a felek, hogy – miután a gázművek területére tervezett beruházás még nem kezdődött el – január végéig, de lehet, hogy valamivel tovább is használhatják a légi mentők a régi leszállópályát. Kérdés, hogy mi lesz azután. A megállapodás megszületése előtti hetekben a Merényi-kórházba szállították azokat a súlyos betegeket, akiknek elvileg a Péterfy baleseti intézetébe kellett volna kerülniük.
– Ha szállítható állapotban volt a beteg, akkor mentőautóval átvitték a Péterfybe, ha pedig nem engedhettük az utazást, akkor felvettük intézményünkbe – mondta lapunknak Bálványossy Péter, a Merényi- kórház traumatológiai központjának vezetője. Hangsúlyozta: elképzelhetetlen, hogy a fővárosban jelenleg működő négy helikopterleszálló közül akárcsak az egyik is megszűnjön. Egyetértett ezzel Pákozdy János országos traumatológiai szakfelügyelő is. Erre a négy leszállóra egyébként nemcsak azok a balesetet szenvedettek érkeznek légi úton, akik az adott intézményekbe kerülnek, hanem itt landolnak például égési sérült, mérgezéses vagy infarktuson átesett betegekkel is, akiket csak a főváros egyéb intézményiben tudnak ellátni. Az említett négy helikopterleszállóból csak kettőnél – az Állami Egészségügyi Központban és a Merényi-kórházban lévőnél – lehet a beteget közvetlenül bevinni az épületbe. A többinél – a János-kórház, illetve a Péterfy mellett található területen – mentőautóba kell tenni, és úgy kell a kórházba szállítani. A négy közül azonban egyiken sincs fénytechnika, így a légi mentők sötétedés után, vagy rossz látási körülmények között, például szürkületben sehová sem tudnak beteget szállítani. Ez a szakemberek szerint különösen az ÁEK esetében furcsa, hiszen a több tíz milliárd forintos gigaberuházással megvalósított intézménynél elvárható lett volna egy minden szempontból megfelelő leszállópálya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.