Mobilkészülékünk lesz a második pénztárca

2009. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a 18 év feletti lakosság 23 százaléka használja rendszeresen a bankkártyáját fizetésre, miközben 81-82 százalék rendelkezik az elektronikus fizetés lehetőségét is biztosító mobiltelefonnal. A nagykorúak 60 százaléka hallott már arról, hogy mobillal is lehet vásárolni – derül ki a GKIeNET, a T-Home és a T-Mobile közös, ezerfős mintán végzett kutatásából. A dokumentum szerint bár a bankkártyás fizetési lehetőség magyarországi megjelenését követően sok pénzügyi szakember azt várta, hogy a készpénzt felváltó megoldás gyorsan elterjed majd – lévén használata egyszerű, és sok külföldi országgal ellentétben Magyarországon a fizetési tranzakció azonnal meg is valósul, nem csak késleltetve – ez mégsem így történt. A lakosság csak óvatosan él ezzel a lehetőséggel. Idén szeptemberben hazánkban megközelítőleg kilencmillió bankkártya volt forgalomban, ám ennek ellenére meglehetősen alacsony a bankkártyával rendszeresen fizető fogyasztók aránya. Ilyen helyzetben – hangsúlyozza a felmérés – kézenfekvőnek tűnik, hogy az a mobilkészülék, amelyik műszaki szempontból alkalmas a fizetések intézésére, nagyobb eséllyel váltja fel a kisebb összegű átutalásoknál a készpénzes megoldásokat.
A felmérés figyelemre méltó tanulsága, hogy a világhálón vásárlók körében viszont átlag feletti a mobiltelefonos vásárlás lehetőségét ismerők aránya. Hazánkban a legismertebb mobilfizetési szolgáltatás az autópályadíj-fizetés, erről a felnőtt lakosság 60 százaléka hallott, ezután a parkolási szolgáltatás következik, amelyről minden második ember tud. A megkérdezettek 22-23 százaléka fizeti SMS-en keresztül a parkolást, valamint autópálya- és úthasználati jogosultságot annak ellenére, hogy mindössze három évvel ezelőtt lehetett először igénybe venni a két szolgáltatást. Ugyanakkor a statisztikák szerint a különböző jegyvásárlások iránt is van nyitottság a megkérdezettek körében.

A Bizottság is ösztönöz. Két éve hirdette meg az Európai Bizottság a fizetési szolgáltatásokra vonatkozó direktíváját (Payment Services Directive – PSD), amelynek végrehajtására ez év november elsejéig kaptak időt a tagállamok. A rendelkezés célja a pénzügyi szolgáltatók előtt álló, a piacra lépést gátló akadályok felszámolása, illetve a verseny fokozása a nemzeti piacokon és a határokon átnyúló tevékenységek során egyaránt. A világos jogi szabályozás ezeken a területeken hiányzik a leginkább.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.