Életbe lép az új KRESZ

Az új esztendővel változik a KRESZ. A január elsején életbe lépő szabályok főképp a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adnak kedvezményeket.

Csibra Tibor
2010. 01. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Holnaptól változnak a közlekedési rendszabályok, a kormány által november végén elfogadott rendelet főképp a gyalogosokat és a kerékpárosokat veszi védelmébe. A gyűjtemény több mint hatvan ponton módosítja az eddig megszokott KRESZ-t, s megalkotóinak reményei szerint szemléletváltozás lesz a hozadéka a hazai közlekedésben: hatása sokaknak alternatívát jelenthet majd a tömegközlekedéssel és az autózással szemben.
Az új szabályozás nyomatékosabban rögzíti, hogy a gépkocsival közlekedők csak olyan tempóban közelíthetik meg a gyalogátkelőhelyet, hogy még a zebra előtt képesek legyenek megállni. A módosítás – a villamos-megállóhelyhez hasonlóan – fokozott figyelmet vár el a kocsik vezetőitől a menetrend szerinti járművek és az iskolabuszok megállóinak környékén is.
Részletesen leírja azokat a sebességhatárokat, amelyeket a gyalogosokkal közös útszakaszokat használó kerékpárosoknak kell betartaniuk holnaptól. Az eddigi 40 kilométeres óránkénti limit érvényben marad lakott területeken az útpályán. A sisakot viselő és utast nem szállító biciklisek azonban 50-nel is hajthatnak lakott területen kívül. Ugyanakkor a gyalogosokkal közösen használt gyalog- és kerékpárutakon csak 20-szal tekerhetnek. A szabályozás bevezeti a nyitott kerékpársáv fogalmát. Ez az úttesten útburkolati jellel ellátott, a kétkerekűek számára kialakított forgalmi sáv, amelyet különleges esetekben más járművek is használhatnak egyirányú közlekedésre. Autók akkor hajthatnak rá, ha az előzéshez szükséges, vagy szemből jövő jármű elől szeretnének kitérni. Holnaptól a kocsiknak a nyitott kerékpársávot kell igénybe venniük a jobbra kanyarodáshoz.
Újévtől a biciklisek behajthatnak az egyirányú, kerékpársávval el nem látott utcákba a forgalommal szemben is, ha ezt kiegészítő tábla engedélyezi számukra; ekkor az úttest jobb széléhez kell tartaniuk. A kétkerekűek a jövőben akkor sorolhatnak előre a piros lámpánál, ha balra kívánnak kanyarodni. Ezt a kerékpársávon kívül megtehetik az út jobb szélén számukra kijelölt nyomvonalon is. Utóbbit közösen használhatják a többi közlekedővel, s külön útburkolati jellel látják el. Megszűnik a kétkerekűek szoros jobbratartási kötelezettsége a településeken, de megmarad azokon kívül, illetve a főútvonalakon. A biciklik holnaptól jobbról is megelőzhetik a forgalmi okokból álló járműveket.
Az autósokat és a motorosokat érinti, hogy a forgalmi rendszámnak minden esetben meg kell lennie utazáskor, s azt szabályszerűen kell felhelyezni, nem szabad például az ablakban tárolni. Változnak a járművek tömegükhöz viszonyított sebességhatárai, a limit az eddigi 2500 kilogramm helyett 3500 kilogrammig lesz egységes. Tehát e súly fölött a teherautókra vonatkozó szabályok lesznek érvényesek a járművekre. Lakott területen lévő vasúti átjáróknál korábban 30 kilométeres, azokon kívül 40 kilométeres sebességre kellett lassítaniuk a közlekedőknek. Az új szabályok már csak fokozott óvatosságot várnak el a sínek megközelítésében, ahol a régi szabály marad érvényben, ott táblákkal jelzik azt. A motorosok, segédmotorosok holnaptól párhuzamos közlekedésnél az összes forgalmi sávot használhatják, és ők is előre sorolhatnak piros lámpánál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.