Jó eséllyel akár az élbolyt is megtámadhatják

Évindító sorozatunkban külön részt szentelünk azoknak az úgynevezett profi sportoknak (tenisz, hivatásos ökölvívás, gyorsasági motor), amelyek az egész világon ismertek, sorozataik, eseményeik pénzügyi szempontból szintén sikeresnek mondhatók, s a bennük működő honfitársaink is. Czink Melinda, Szávay Ágnes, Erdei Zsolt, Balzsay Károly, Bedák Zsolt, Talmácsi Gábor és a többiek 2010-es kilátásait vettük sorra. Ebből a szempontból a Forma–1 kakukktojás, hiszen csak az egyik nagydíj magyar, de érinteni kötelező Michael Schumacher visszatérése és az egyéb komoly változások miatt.

2010. 01. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Formában maradtak. Ki hitte volna, hogy Jenson Button nyeri meg a világbajnokságot, a Honda porain alakult Brawn GP mindent visz, a McLarennek és a Ferrarinak pedig csak morzsák jutnak?! Vegyük még ide a diffúzor-ügyet, a pontozás körüli hercehurcát, Felipe Massa borzalmas hungaroringi balesetét, majd a Renault napvilágra került 2008-as szingapúri csalását. Szó se róla, 2009-ben felettébb eseménydús évet zárt a Forma–1. Mégse mondhatjuk, hogy az idei ennél csak unalmasabb lehet, indoklásképpen pedig elég egyetlen név. Michael Schumacher visszatérését, hogy a hétszeres világbajnok mire jut a Brawnt felvásárló Mercedesben, olyasféle hisztéria övezi, mint amikor Michael Jordan még beszállt kicsit pattogtatni az NBA-be. Ám 41. születésnapját január 3-án ünnepelt német akár még vissza is juthat a csúcsra. Fernando Alonso átült a Ferrariba, Button a McLarennél kötött ki Lewis Hamilton mellett, és Sebastian Vettellel is számolni kell a Red Bullban. A tíz helyett tizenhárom csapat indul, ezért megint megvariálták az időmérőt, és immár új a pontrendszer is, az első tízet jutalmazzák (25-20-15-10-8-6-5-3-2-1). Megszűnik a futam alatti tankolás, így olyan jeleneteket már nem látunk, mint amikor tavaly a Brazil Nagydíjon Heikki Kovalainen a bokszutcában magával rántotta a tankolócsövet, és a spriccelő benzinnel belobbantotta a mögötte érkező Räikkönen Ferrariját. De a finnel is már csak a rali-vb indulói között találkozhatunk.


A múlt hét végén véget ért brisbane-i női tenisztorna alapján elmondhatjuk, hogy a magyar éljátékosok helyzete inkább az optimista, mint a pesszimista várakozásokat tükrözi. Főképpen a világranglistán 37. Czink Melindáé, aki két győzelemmel jutott a nyolc közé, ahol csak döntő szett, rövidítésben kapott ki a sportági körforgásba most visszatért belga klasszistól, Justine Henintől. Ráadásként párosban finálét vívhatott, így e héten Hobartban, majd főképpen a január 18-án rajtoló Australian Openen sokat várhatunk tőle. Czink fejlődése, töretlen kitartása tavaly Québecben meghozta karrierje első WTA-torna-sikerét, némi szerencsével és hasonló hozzáállással idén tovább javulhat, 27 évesen ez nem lenne kis szó. A sorban jelenleg 39., s budapesti versenygyőzelme ellenére tavaly nem brillírozott Szávay Ágnes is győzelemmel kezdte a szezont, aztán ugyan elvérzett, de a sydneyi viadal selejtezőjét jól vette. Neki a keze és a technikája átlagon felüli, viszont fejben össze kell szednie magát, ha megteszi, mindkét honfitársnőnk reálisan ostromolhatja a közvetlen élbolyt. Szávay szűk két éve volt már 13. is a ranglétrán, s egyetérthetünk a nagy előd Temesvári Andreával abban, hogy a viszonylag laza női mezőnyben nem lehetetlen újra odaérni hasonló előkelő pozícióba.
Balzsay Károly is szívesen újra odaérne a trónra, azaz világbajnoki címet szerezne a profi bokszolók között, mint tette azt éppen egy éve Magdeburgban, amikor pontozással legyőzte universumos orosz klubtársát, Gyenyisz Inkint. Áprilisban Krefeldben az új-zélandi Maselino Masoe kiütésével megvédte a WBO nagyközépsúlyú vb-övét, augusztusban Budapesten viszont emlékezetes módon elvesztette azt. Német felülmúlója, Robert Stieglitz éppen múlt hét végén védte meg címét honfitársunk egy korábbi argentin legyőzöttje ellen, miközben Balzsay december elején újabb vereséget szenvedett, s most nem a következő derbin jár az esze, hanem azon, hogy folytassa-e pályafutását. Sok múlik az Universum ajánlatán, az esetleges súlycsoportváltáson, s főképp azon, hogy honfitársunk érez-e magában kellő erőt az ismételt csúcstámadásra. Erdei Zsoltnak nem kell támadnia, hiszen november 21-én sporttörténeti tettel a félnehéz- után cirkálósúlyban is vb-övet szerzett. Szerződése még fél évig szól, a felsőbb kategóriában elmondása szerint semmiképp sem marad, korábbi felségterületén jelenleg nincs semmilyen címe, nem lennénk meglepve, ha végül a legutóbbi kieli diadal lenne fényes karrierje záróakkordja 36 évesen. Ha ő és Balzsay is befejezi, Bedák Zsolté lehet a staféta, aki kispehelysúlyban a WBO interkontinentális és Európa-bajnoka, valamint ranglistavezetője, idén kinéz neki egy vb-derbi. Czinkhez hasonlítható annyiban, hogy bár nem egy elképesztő őstehetség, de folyamatosan fejlődik, s minél keményebb a rivális, annál jobb teljesítményt nyújt. Erre nagy szükség lesz.
Talmácsi Gábornak nem jött be, hogy a gyorsaságimotoros-vb tavalyi szezonjában a 125 kcm-esek közül feljebb lépve csak bekukkantott a 250 kcm-esek közé, és három futam után a Moto GP-re váltott. A nyolcadliteres géposztály 2007-es világbajnoka ezt maga sem így tervezte, de a médiajogai körüli hercehurcában emlékezetesen öszszerúgta a port csapatával, a rá szervezett Balatonring Teammel. A királykategóriában azonban a Scot Racing színeiben rendre a mezőny végén poroszkált, és a végelszámolásnál csak a 17. helyen kötött ki. Így nem meglepő, hogy a 2010-es szezonban be kell érnie a Moto2-vel. Talmácsi a Speedup Apriliához szerződött, ám azt még nem lehet tudni, hogy a futamokon milyen váz kerül alá, mert az Aprilia novemberben kiszállt a 250 kcm helyére újonnan életre hívott géposztályból… Nem vidám a helyzet a Balatonring Teamnél és a Team Toth háza táján sem, mert a Moto2-ben egyik magyar csapat nevezését sem fogadták el. Így itt a 250-ben már megedződött Németh Balázs és Tóth Imre idén csak szabadkártyával, három-négy futamon indulhat el, s feltehetően erre is csak azért kaptak lehetőséget, hogy propagálják a szeptemberi Magyar Nagydíjat. A sávolyi pálya remélhetőleg idén már elkészül, mert a pénzügyi gondok megoldódni látszódnak, a spanyol beruházó a Magyar Fejlesztési Banktól 15,3 milliárd forintos, 25 évi futamidejű kölcsönt kap. A vb magyar indulói közül mindenesetre egyelőre csak a negyedik, a most debütáló Sebestyén Péter lehet boldog, aki a Loncin Racing Team versenyzőjeként versenyez majd a 125 kcm-ben. Az első három versenyt azonban ki kell hagynia, mivel a vb-indulás egyik feltétele a 16. életév betöltése, és ez a nap az ő esetében csak május 16-án jön el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.